DE TREURIGE KLEURIGHEID w, Beveland B.V. C.J. Nouse Kleuren van het impressionisme De blauwe regen van Claude Monet Zelf zaaien Vincent van Gogh George Seurat Bewust kiezen Dynamiek naar van Gogh Verfijning naar Seurat Witte niode Exotisch Kleurenbeeld naar Monet Tijd voor het zaaiplan e staan er gekleurd op met onze tuinen en tuintjes. De door natuurgoeroe Le Roy gepredikte wildgroei van ongekultiveerde planten ten spijt stijgt de omzet van kultuurplanten nog steeds aanzienlijk. Het grootste deel van dat groeiend plantengebruik be staat uit de zogenaamde eenjarige perkplanten. Die eenjarige perk- planten zijn in onze tuinen de kleurmakers bij uitstek. Hartje zomer puilen vele tuintjes uit van de kleuren. Als in felgekleurde neonreklames dringen de bonte bloemen massa's zich in vooral rood en geel aan ons op. Een ware kleurenkakofonie die in toene mende mate aanleiding is of in ieder geval bijdraagt tot nog meer neuroses van de nerveuze mens heid der tachtiger jaren. Vluchten in de natuur (zoals Le Roy dat wil) kan niet meer. Maar gelukkig heeft, om in zijn termi nologie te blijven de Homo uni versalis nog andere mogelijkhe den. Vanuit de chaos der kleuren, de fantasieloze schreeuwerigheid, de nerveuze bonte onrust, kortom de treurige kleurigheid ontstaat als vanzelf het verlangen naar orde en regelmaat, naar even wicht en harmonie. Er moet weer rust uit gaan van onze tuinen. Onze gekwelde zie len moeten zich weer kunnen la ven aan een bron van harmo nieuze kleurensymphoniën. Nieuwe komposities moeten overdacht worden. Bewuster zul len we zoeken naar bij elkaar en ons passende planten en bloem- kleuren, ten einde onze dorst naar rust en harmonie te kunnen stil len. In het zoeken naar andere moge lijkheden, bij het overdenken van die andere kleurenkomposities is het wellicht wenselijk om ons nog eens in het wezen van de kleuren te verdiepen. Om weer in de leer te gaan bij de schilders. Niemand meer dan zij hebben zich inten sief met kleur bezig gehouden. Aan de wijze waarop zij met verf op hun doeken kleurenkomposi ties aanbrachten kunnen wij in veel gevallen aanwijzingen ontle nen voor het maken van kleuren komposities met'bloemen. Vooral de schilders van het impressio nisme en het neo-impressionisme lijken voor ons belangrijk. Met name het werk en de theoriën van Claude Monet, Vincent van Gogh en George Seurat. Zo'n honderd jaar geleden ont stond in Frankrijk het impressio nisme. De impressionistische schilderkunst gaf niet langer de feitelijke werkelijkheid weer maar betekende het vastleggen, weergeven van de zintuiglijke in druk, gewaarwording, impressie van de schilder. Claude Monet was de voortrekker van dit im pressionisme. in zijn schilderijen verliezen de konkrete dingen zich in een ge meenschappelijke atmosfeer of beweging. Vooral zijn latere wer ken zijn nagenoeg uitsluitend kleurige impressies. Geschakeer de kleuren in beweging. Behalve aan schilderen deed Monet ook aan tuinieren. In het dorpje Giverny bij Parijs legde hij een inmiddels beroemde tuin aan. Een watertuin met waterle lies, Irissen, Blauwe regen en an dere bloemen. Door die tuin liet hij zich vaak inspireren. Een van zijn bekendste werken in dit ver band is "Blauwe regen". Dit schilderij is een toonbeeld van levendig harmonieus kleurge bruik. De hoofdkleur is blauw met allerlei fijne nuances van af geleide kleuren als paars, violet, roze en enkele spaarzame kon- trastjes in oker-geel. Een kleur gebruik zoals we dat in de tuin met eenjarigen en vasteplanten zouden kunnen toepassen. kleurgebruik ontwikkelde hij een theoretische basis die in een spe ciale stippeltechniek het zoge naamde pointillisme werd toege past. De kleuren van het spektrum, de regenboogkleuren, gaf hij in een kleurencirkel weer. In die kleuren cirkel zijn de tegenover elkaar staande kleuren komplementair. Rood/groen, oranje/blauw en geel/violet. Het gelijkwaardig sa mengaan van kontrastkleuren of koopgedrag dan wat we tot nu toe gewend waren. Niet meer direkt het tuincentrum oprijden en im pulsief de zaden en/of plantjes kopen van de kleurigst gepresen teerde of leuk geprijsde perk planten. Nee, thuis in de tuin kijken en overwegen wat wil ik, welk kleu renbeeld, plantenarrangement, wat past goed bij wat er al staat, wat past goed bij mij, wat resul teert in aardige effekten enzo voorts. Pas als we weten wat we willen kiezen we de erbij passen de planten en kleuren. Dat kiezen is vooral als we niet zelf zaaien maar perkplanten moeten kopen niet zonder pro blemen. Het aangeboden sorti ment perkplanten is klein en nog afgestemd op de treurige kleurig heid. Vincent van Gogh "Tuintje te Arles In die tijd leert ook Vincent van Gogh het werk van de impressio nisten kennen. Hij bewondert hun werkwijze en kleurgebruik. Aan zijn broer Theo schrijft hij in 1886: "Ik heb de impressionisten gezien en ofschoon ik niet van de groep ben, heb ik sommige van de impressionisten zeer bewon derd: Degas' naaktfiguur, Mo- nets landschapik heb een serie kleurstudies geschilderd, gewoon bloemen, rode klaprozen, blauwe korenbloemen en vergeetm ij niet jes, witte en rode rozen, gele chrysanten, waarbij ik de tegen stelling zocht van blauw met oranje, rood en groen, geel en paars". (Verzamelde brieven deel III). Van Gogh schildert veel expres siever dan Monet. Gebruikt meer primaire kleuren in soms sterke kontrasten. Blauw-paars en goudgeel worden veel toegepast. Harmonie in kontrast. Maar er is ook poëtischer werk. Schilderijen met zachte roze en blauwige tin ten. De wijze waarop van Gogh zijn kleuren gebruikt is bijzonder instruktief. Bekijk in dit verband vooral de volgende schilderijen (of reprodukties) "Tuintjes te Arles", Gezicht op Saintes Ma ries", "Zaaier", "Caféterras bij avond", "Souvenir de Mauve", "De vlakte van La Crau met per zikenboomgaard". Seurat behoort tot de neo-im- pressionisten. Hij verving de spontane intuitieve - werkwijze van de impressionisten door een exakte, verstandelijke. Voor zijn komplementaire kleuren bete kent toch harmonie. De extremen houden elkaar in evenwicht. Be kijk in dit verband vooral van Gogh's "Caféterras bij avond" Goudgeel/blauwpaars. In de kleurencirkel naast elkaar liggen kleuren zijn harmonieus omdat ze steeds een kleur ge meenschappelijk hebben. Seurat gebruikte voor zijn kleuren nage noeg alleen primaire, ongemeng de kleuren die hij in stipjes op het doek zette. Doordat de aan schouwer op afstand naar de schilderijen kijkt ontstaat een optische menging van die stippen met soms heel bijzondere effek ten. Seurat werkte zijn kleurent heorie zeer gedetailleerd uit waarbij behalve kleur ook toon en lijn een belangrijke rol speel de. Samen met de wetenschapper Charles Henry vervolmaakte hij zijn theorie. Daarbij werden aan kleuren ook stemminginterpreta ties toegekend. Rood, oranje en geel waren vrolijke kleuren. Droef stemden groen paars en blauw. Warm zijn de kleuren die met de zon en vuur worden geas socieerd: rood, oranje en geel. Koud zijn de kleuren van de nacht, paars, blauw en violet. De warme kleuren zijn aktieve kleuren, dringen zich sterk aan ons op. Rood verkleint de ruimte, oranje is agressief opwekkend en geel is rustiger en vrolijk. De koele kleuren zijn passief, lijken zich van ons te verwijderen, wer ken verruimend. Het bewuster omgaan met kleur, met bloemkleuren vergt een an dere benadering, een ander Het zaadsortiment is vele malen groter. Daarmee kunnen we alle kanten op. Wanneer we de mo gelijkheden ten volle willen be nutten zullen we daarom zelf moeten zaaien. Probeer mooie kombinaties sa men te stellen, durf te experi menteren. Om U op weg te hel pen zullen we een paar mogelijk heden schetsen. stemmig kleurenbeeld. Let daar bij ook op de verschillende hoog ten en bedenk dat we van hoge soorten minder nodig hebben dan van lage soorten vooral van de blauwen die we in grotere groepen moeten aanplanten. Van Gogh was in zijn kleur ge bruik expressiever, dynamischer. Hij gebruikte vaak de primaire kontrastkleuren. Vanuit zijn wer ken met kleuren kunnen we bij voorbeeld denken aan sterke kombinaties van blauw met geel. Tussen een diep blauwe lage be planting kunnen we groepjes ho gere geel-oranje planten aan planten. Zoals blauwe ageratum of lobelia met gele afrikaantjes, paarsblauwe heliotroop met oranje leeuwebekken (Antirrhi num Orange Pixie) of omgekeerd een gele ondergrond of voor grond met blauwe kontrasten. Bijvoorbeeld gele pantoffeltjes- plant met Salvia farinacae, gele Petunia Brassband met ijzerkruid Verbena rigida en dergelijke. De stippeltechniek van Seurat kunnen we in onze beplantings- wijze proberen te vertalen door intensief bepaalde kleurtjes door elkaar te planten. Heel zorgvul dig steeds dezelfde kleurtjes her halen want anders wordt het toch bont. Dicht tegen elkaar liggende blauwen, violetten, roze met een fijn kontrastje. Of steeds kon- trastkleurtjes naast elkaar. Een tamelijk moeilijke techniek die echter tot heel verfijnde resulta ten kan leiden. Hiervoor hebben we ons door de schilders laten inspireren. Na tuurlijk zijn er uit het plantege- bruik in de tuinaanleg nog andere mogelijkheden bekend. Steeds meer raken de witte tuinen in zwang. Ook eenjarigen lenen zich goed tot het samenstellen van mooie wit-zilveren beplantingen. Kombinaties met gipskruid, witte lavatera, witte begonia, witte ibe- ris, witte matricaria. witte anjert- jes met wat grijs van cineraria en enkele lichtroze of blauwe nuan ces zijn vaak bijzonder fraai. Wie niet de verfijning zoekt maar hecht aan weelderig exotisme kan ook bij de èenjarigen terecht. Wie in zijn tuin associaties wil oproe pen met het temperamentvolle zuiden, gloedvolle kleuren en le vendige vormen, kiest uit oranje leeuwebekken, gazania, okergele "Depe-'C wooTMcT-eaw* Terugdenkend aan het schilderij Blauwe regen van Monet, aan de gescharkeerde kleuren in bewe ging kiezen we op ons zaaipalet voor de volgende kleuren: Veel blauw, wat paars, violet, roze en grijs, een snufje oker en geel. In die kleuren kiezen we bijpas sende soorten zoals blauwe age ratum, lobelia en de blauwe salie Salvia farinacae, paarsblauwe heliotroop en ijzerkruid, grijze cineraria, roze kattesnorren, Chi nese anjertjes, petunia F1 hybride en zomerazalea. zachtgele Petu nia "Brassband" en okergele af rikaantjes. In passende verhoudingen kom- bineren we deze soorten tot een kokardebloemen, weelderige Datura, merkwaardige kattes- taarten, mooie kattesnorren, ta baksplanten, vurige canna's en dergelijke; probeert met warme kleuren en exotische groeiwijzen boeiende kombinaties samen te stellen. We hebben gezien dat er heel re delijke alternatieven zijn voor de treurige kleurigheid. Bewust kie zen voor bepaalde kleuren in be paalde kombinaties leidt tot een rustgevende schoonheid. Het is nu tijd om het zaaiplan op te ma ken. Vele zaadkatalogi bieden een ruime keus. Kies uw kleuren en zaai Uw planten. Een kleurig avontuur wacht U. 9

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1982 | | pagina 9