Chandor
KNLC kommentaar
Europa in verval
over geld
en goed
Konsept provinciaal
sociaal-ekonomisch
beleidsplan
Lastenverlichting voor het
bedrijfsleven
nu in prijs
verlaagd
Doelmatigheid en kostenbeheersing voor
verantwoorde zuivelproduktie
De laatste jaren is de betrokkenheid van de vrouw bij het gehele
bedrijfsgebeuren enorm doorgenomen. Dit geldt niet alleen voor het
direkte werk op het bedrijf zelf, maar ook voor de ralties en organisa
ties waarmee het bedrijf te maken heeft, of waarbij het is aangesloten,
zoals standsorganisaties en koöperaties.
Nu gaat het erom of man en vrouw in
deze organisaties gelijke mogelijk
heden hebben op het gebied van lid
maatschap en medezeggenschap.
Volgens de wet tot 1956 was de
vrouw handelingsonbekwaam. De
toenmalige koöperatieve wetgeving
ging er van uit dat de man alle koö
peratieve zaken regelde.
Na de opheffing van de handelson
bekwaamheid is er nog steeds weinig
verandert binnen het koöperatieve
wezen. En er zijn weinig koöperaties
die naar mogelijkheden zoeken, om
het lidmaatschap voor de medeon
dernemer open te stellen. Deze mo
gelijkheden zullen op de studiedag
aan de orde komen nadat eerst meer
informatie gegeven zal worden over
het funktioneren van de koöperaties
in het algemeen.
De agrarische kommissies van de
Ned. Bond van Plattelandsvrouwen
en de Christelijke Plattelandsvrou
wenbond en de werkgroep vrouwen
in het agrarisch jongerenwerk orga
niseren voor alle agrarische vrouwen
in Zeeland op 25 oktober 1983 in de
Vroone te Kapelle een studiedag
over de agrarische vrouw in de koö-
peratie.
De indeling van de dag is als volgt:
0930 uur: Koffie
10.00 uur: Opening door mevrouw
E.C. de Hullu-de Nood, voorzitster
van de agrarische kommissie
CPB/CBTB,
10-minuten praatjes door:
- de heer J. Akkermans (sekretaris
van het Koöperatief Kontakt
Centrum). "Het funktioneren van
de land- en tuinbouwkoöperaties.
- de heer H.C. van der Maas (boer)
"Praktisch kijk op koöperaties en
partikuliere handel".
- mevrouw I. Duit (medewerkster
Nationale Koöperatieve Raad
voor land- en tuinbouw). "De
mogelijkheden voor de vrouw in
de koöperatie".
- mevrouw H. Zandbergen-Borren
(boerin). "De bewustwording van
de vrouw ten aanzien van de
koöperatie".
11.00 uur: Diskussie in groepen aan
de hand van door spre(e)k(st)ers op
gestelde stellingen koffie;
12.30-1330 uur: Lopende lunch;
1330 uur: Intermezzo in de vorm van
een samenspraak;
14.00-15.15 uur: Forumdiskussie aan
de hand van door de diskussiegroe-
pen geformuleerde vragen en aan
sluitend een plenaire diskussie met
de zaal o.l.v. een SEV-ster. In het
forum zullen de spre(e)k(st)ers zit
ting nemen.
1530 uur: Sluiting.
De kosten van deze dag bedragen
15,- inklusief lunch, koffie en thee.
Indien u antwoordt wilt krijgen op de
volgende vragen kunt u zich vandaag
nog opgeven bij de sekretaresse van
de agrarische kommissie van de
N.B.v.B. Mevr. C.P. Timmerman -
Aarnoutse, tel. 01192 - 1432 of bij
Z.L.M.-kantoor, tel. 01100 - 21010.
"Wat is een koöperatie?" "Wat be
tekent de aansprakelijkheid" "Wat
zijn de voordelen van een koöpera
tie?" "Wat is de plaats van de agra
rische vrouw hierin?"
De bijeenkomst van de EG-ministers
van Buitenlandse Zaken, Financiën
en Landbouw in Athene hebben wel
duidelijk gemaakt dat het uiterst twij
felachtig wordt of de Europese rege
ringsleiders tijdens hun topkonferen-
tie in december wel tot zinvolle be
sluitvorming in staat zullen zijn. Im
mers, de verwarring en de menings
verschillen rondom de financiële im
passe waarin de EG zich bevindtzijn
bijzonder groot. En nog nergens is ook
maar een sprankje hoop te zien dat
oplossingen worden gezocht in een
richting die weer een nieuwe impuls
voor de Europese samenwerking kan
betekenen.
Integendeel. Het lijkt er meer en meer
op dat we te maken hebben met een
toenemende nationale kruidenierspo
litiek waarbij onderlinge afgunst over
de verdeling van de lusten en lasten het
wint van een gezamenlijke, welvaarts-
verhogende aanpak. Zo liggen er nu al
vier voorstellen op tafel die moeten
leiden tot een aanpassing van de bij
dragen vanuit de lidstaten, ter finan
ciering van de EG. Alle voorstellen
betekenen in feite een stap terug in de
richting van renationalisatie.
"Ondanks de donkere wolken op de
zuivelmarkt, zie ik toch mogelijkhe
den om tot verantwoord produceren
van zuivel te komen. Bij een stagne
rende afzetmarkt en de zich nood
gedwongen stabiliserende produktie
dient ér naar meer doelmatige pro-
duktieprocessen en een verregaande
kostenbewaking gestreefd te wor
den".
Dit o.m. zei dr. G. v.d. Lely, plv.-di-
rekteur-generaal Landbouw en
Voedselvoorziening van het ministe
rie van landbouw en visserij, bij het
in ontvangst nemen van het eerste
exemplaar van het boek "De boer, de
koe en onze zuivelindustrie" op 10
oktober j.l. in Waddinxveen.
Voor de komende jaren is het ver
groten van de produktiekapaciteit
voor de sektor als geheel geen reeële
oplossing meer voor inkomensver
betering van de boer. Dr. v.d. Lely
ziet nog wel een mogelijkheid in het
samengaan van meer doelmatige
prodèktie en lagere kosten. Door het
vergroten van de efficiency en door
het verregaand invoeren üan auto
matisering in het bedrijf kunnen de
produktieprocessen niet alleen ren
dabeler maar ook beter beheersbaar
gemaakt worden.
Als derde punt wees de plv. direk-
teur-generaal op de noodzaak om de
mogelijkheden tot neveninkomsten
uit omzet en aanwas van vee opti
maal te gaan benutten, want, zo zei
hij: "de omzet en aanwas van vee is
een belangrijk stuk inkomsten voor
de boer". "Maar", zo vervolgde dr.
v.d. Lely, "op drie poten kan een koe
en tevens de zuivel niet staan. Een
vierde poot is evenwel snel gevon
den: de uiteindelijke verwerker, de
konsument. Ik denk, dat voorlichting
aan de konsument zowel over pro
duktie als over konsumptie van de
melk zeer nuttig is. Een aktie als
"Melk de witte motor" kan in het
laatste geval zeer verfrissend wer
ken".
In de miljoenennota 1984 zijn een aantal voornemens opgesomd op
belastinggebied.
De voorgenomen maatregelen staan in verband met het beperken van
het financieringstekort en hebben verder ten doel lastenverlichting
voor het bedrijfsleven.
Om het financieringstekort te beperken acht het kabinet lastenver
zwaring in de fiskale sfeer onontkoombaar.
Daarbij wordt de bijna jaarlijks terugkerende slechte gewoonte voort
gezet om een tijdelijke verhoging van de inkomstenbelasting te kunnen
verlengen. Daarop zal ook weer gewoontegetrouw worden beweerd in
de Tweede Kamer dat dit niet kan, maar er moet geld komen.
Verder is men onder andere van plan
de B.T.W. - zowel van 4% als 18% -
met 1% te verhogen en de aftrek voor
buitengewone lasten te verlagen.
Vooral deze laatste voornemens zijn
eigenlijk in strijd met vroegere voor
nemens van het kabinet.
In de z.g. Contourennota wordt aan
dacht besteed aan herziening van de
Inkomstenbelasting. Daarbij wordt
gekonstateerd dat de progressie in de
tarieven van de inkomstenbelasting
eigenlijk onverantwoord is. Ten
einde hieraan in de toekomst iets te
kunnen veranderen wordt onder an
dere gesuggereerd de indirekte be
lastingen (omzetbelasting) te verho
gen en bepaalde aftrekposten geheel
of gedeeltelijk te schrappen.
Wat doet men nu? In plaats van een
verlaging verhoogt men de reeds on
verantwoord hoge tarieven Inkom
stenbelasting nog verder. Bovendien
verhoogt men de omzetbelasting en
vermindert de aftrek buitengewone
lasten, terwijl deze de door verlaging
van de inkomstenbelasting bestemde
"potjes" waren.
De konklusie zou kunnen luiden dat
we de verlaging van de inkomsten
belasting dus kunnen vergeten.
Van de lastenverlichting van het be
drijfsleven kunnen wij wellicht meer
verwachten.
Perspektief voor glastuinbouw door
gebruik warm afvalwater elektrici
teitscentrales
De Gedeputeerde Staten van Zee
land hebben onlangs een konsept
van het provinciaal sociaal-ekono
misch beleidsplan gepubliceerd. In
deze nota worden de grote lijnen
voor de sociaal-ekonomische ont
wikkeling tot en met 1986 aangege
ven. Uitgebrëide aandacht wordt ge
schonken aan de mogelijkheden die
het provinciaal bestuur heeft op so
ciaal-ekonomisch terrein en voor
welke keuzen het zich geplaatst ziet.
Het plan mondt uit in een sociaal-
ekonomisch aktieprogramma voor
de komende twee jaren. Over de
ontwikkelingsmogelijkheden in de
landbouw staat in de nota o.a.:
In 1981 werkten ca. 8.000 mensen in
de Zeeuwse landbouw. Daarnaast
vinden nog eens zo'n 6.000 mensen
werk in de toeleverende en verwer
kende bedrijven.
Vooral van de toeleverende en ver
werkende bedrijvigheid verwachten
gemeenten en het bedrijfsleven een
belangrijke groei van de werkgele
genheid.
Maar ook voor de agrarische sektor
zelve zijn er nieuwe ontwikkelingen
mogelijk door verschuiving van de
produktie, thans voornamelijk ak
kerbouw en fruitteelt, waardoor de
verdergaande afbraak van werkgele
genheid in deze sektor gestopt zou
kunnen worden.
Gedacht kan dan worden aan om
schakeling naar rundveehouderij,
intensieve veehouderij, glaskultures,
boomkwekerijen, produktveredeling
etc.
Belangrijk knelpunt in de landbouw
is volgens de nota de eenzijdige
struktuur, mede door het gebrek aan
voldoende zoet water.
Aktiepunt
"Met betrekking tot het laatste knel
punt willen wij verwijzen naar de di
verse studies over de zoet zoutwater-
problematiek, waaraan ook wij niet
alleen financieel onze medewerking
verlenen. Op basis van de resultaten
van die studies zullen wij ons in
overleg met de landbouworganisa
ties en de waterschappen beraden
over onze mogelijkheden om voor
deze problematiek oplossingen,
waaronder planologische, aan te
dragen.
Met betrekking tot het doorbreken
van de eenzijdigheid van de land
bouw stellen wij ons voor met de
landbouworganisaties van gedachten
te wisselen over mogelijke projekten.
Als voorbeeld willen wij noemen de
mogelijkheden om de glastuinbouw-
kultuur uit te breiden.
Naar onze mening zijn er reeële per-
spektieven hiervoor door medege-
bruikmaking van het warme afval
water van de elektriciteitscentrales.
In eerste instantie stellen wij ons voor
die mogelijkheden nader te onder
zoeken.
Bij een gunstig resultaat daarvan
stellen wij ons voor mede via bijdra
gen uit de ons ter beschikking staan
de fondsen een aktieve bijdrage te
leveren aan de realisering van dit
projekt. Diezelfde aktieve steun mag
men ook verwachten van ons bij ini
tiatieven voor perspektiefbiedende
projekten in bijv. de toeleverende en
verwerkende bedrijven".
Helaas geldt dat ook voor het kom
missie-voorstel dat er vanuit gaat dat
de kontributie aan de EG wordt be
paald door het ekonomisch weer
standsvermogen van het desbetreffen
de land, gemeten aan het aandeel in de
landbouwproduktie, de relatieve
winstgevendheid en het inkomen per
hoofd van de bevolking. Voorts liggen
er nog voorstellen van Engeland, De
nemarken en Frankrijk, terwijl ook
West-Duitsland een eigen voorstel
heeft aangekondigd. Alle voorstellen
gaan in wezen in de richting van het
per land berekenen van de voor- en
nadelen der EG. Men realiseert zich
daarbij onvoldoende dat dergelijke
berekeningen volkomen in strijd zijn
met de basisprincipes van de EG, zoals
de gemeenschappelijke buitengrens en
financiële solidariteit.
Jammer genoeg geven Nederlandse
regeringsvertegenwoordigers er steeds
meer blijk van de Haagse portemon
nee belangrijker te vinden dan het
Europees perspektief door veel te veel
aan te leunen tegen onder meer de
anti-Europese Engelsen.
Het volstrekt onzinnige voorstel wat
door Nederland vorig? week bij de
speciale EG-ministerraad is herhaald
om te komen tot een Europese veror
dening waarin dwingend wordt vast
gelegd dat de uitgaven voor het ge
meenschappelijk landbouwbeleid zich
gemiddeld over drie jaar binnen een
absoluut plafond moeten bewegen, is
daarvan wel het béste voorbeeld. Ne
derland maakt zich daarmee in de
ogen van zowat heel Europa volstrekt
ongeloofwaardig en dreigt zich
bovenal te vervreemden van Frank
rijk, Italië en West-Duitsland, landen
welke voor de toekomst van de EG
belangrijk zijn.
Zo ben ik in COP A-kringen wel ge
dwongen geweest om me uitdrukkelijk
van de onbegrijpelijke handelswijze
van de Nederlandse regering te dis-
tanciëren. Gevreesd moet worden dat
bij de komende onderhandelingen
rondom de herziening van het land
bouwbeleid door dit alles minister
Braks in een uiterst zwakke positie is
gemanoevreerd. Niet in de laatste
plaats komt dat ook door de ongeluk
kige beleidsvoorstellen die hij zelf ten
aanzien van granen en melk uitdraagt.
Al met al lijkt Europa dus flink ziek
en is er weinig uitzicht op herstel nu de
wil ontbreekt om het goede medicijn
toe te dienen.
LUTEIJN
De zelfstandigenaftrek wordt in 1984
permanent en verhoogd. Verliezen
kunnen driejaar in plaats van 2 jaar
worden teruggewenteld en de vol
gorde wordt omgewisseld.
Bij verrekening van verliezen zal een
versnelde terugbetaling van belas
tinggelden plaatsvinden.
Teneinde de WIR te vereenvoudigen
zal het tarief van de basispremie voor
alle daarvoor in aanmerking ko-'
mende bedrijfsmiddelen hetzelfde
worden. Dit levert voor de één voor
deel en voor de andere nadeel op,
naar gelang de aard van de investe
ring.
Dat alles nog geen koek en ei is in ons
land kunnen wij opmaken uit de
aantekening in de miljoenennota dat
in 1982 een bedrag van bijna ƒ2.85
miljard aan belastingschulden als
oninbaar is afgeboekt.
Als vergoeilijking wordt erbij ver
meld, dat dit 2.1% van de totale be
lasting- en premieontvangsten be
draagt.
Het is maar hoe men het bekijkt.
M J. Robijn
Advertentie I.M.
kent geen rassenbeperking.
21 oktober 1983