Chandor KNLC kommentaar Europa in verval over geld en goed Konsept provinciaal sociaal-ekonomisch beleidsplan Lastenverlichting voor het bedrijfsleven nu in prijs verlaagd Doelmatigheid en kostenbeheersing voor verantwoorde zuivelproduktie De laatste jaren is de betrokkenheid van de vrouw bij het gehele bedrijfsgebeuren enorm doorgenomen. Dit geldt niet alleen voor het direkte werk op het bedrijf zelf, maar ook voor de ralties en organisa ties waarmee het bedrijf te maken heeft, of waarbij het is aangesloten, zoals standsorganisaties en koöperaties. Nu gaat het erom of man en vrouw in deze organisaties gelijke mogelijk heden hebben op het gebied van lid maatschap en medezeggenschap. Volgens de wet tot 1956 was de vrouw handelingsonbekwaam. De toenmalige koöperatieve wetgeving ging er van uit dat de man alle koö peratieve zaken regelde. Na de opheffing van de handelson bekwaamheid is er nog steeds weinig verandert binnen het koöperatieve wezen. En er zijn weinig koöperaties die naar mogelijkheden zoeken, om het lidmaatschap voor de medeon dernemer open te stellen. Deze mo gelijkheden zullen op de studiedag aan de orde komen nadat eerst meer informatie gegeven zal worden over het funktioneren van de koöperaties in het algemeen. De agrarische kommissies van de Ned. Bond van Plattelandsvrouwen en de Christelijke Plattelandsvrou wenbond en de werkgroep vrouwen in het agrarisch jongerenwerk orga niseren voor alle agrarische vrouwen in Zeeland op 25 oktober 1983 in de Vroone te Kapelle een studiedag over de agrarische vrouw in de koö- peratie. De indeling van de dag is als volgt: 0930 uur: Koffie 10.00 uur: Opening door mevrouw E.C. de Hullu-de Nood, voorzitster van de agrarische kommissie CPB/CBTB, 10-minuten praatjes door: - de heer J. Akkermans (sekretaris van het Koöperatief Kontakt Centrum). "Het funktioneren van de land- en tuinbouwkoöperaties. - de heer H.C. van der Maas (boer) "Praktisch kijk op koöperaties en partikuliere handel". - mevrouw I. Duit (medewerkster Nationale Koöperatieve Raad voor land- en tuinbouw). "De mogelijkheden voor de vrouw in de koöperatie". - mevrouw H. Zandbergen-Borren (boerin). "De bewustwording van de vrouw ten aanzien van de koöperatie". 11.00 uur: Diskussie in groepen aan de hand van door spre(e)k(st)ers op gestelde stellingen koffie; 12.30-1330 uur: Lopende lunch; 1330 uur: Intermezzo in de vorm van een samenspraak; 14.00-15.15 uur: Forumdiskussie aan de hand van door de diskussiegroe- pen geformuleerde vragen en aan sluitend een plenaire diskussie met de zaal o.l.v. een SEV-ster. In het forum zullen de spre(e)k(st)ers zit ting nemen. 1530 uur: Sluiting. De kosten van deze dag bedragen 15,- inklusief lunch, koffie en thee. Indien u antwoordt wilt krijgen op de volgende vragen kunt u zich vandaag nog opgeven bij de sekretaresse van de agrarische kommissie van de N.B.v.B. Mevr. C.P. Timmerman - Aarnoutse, tel. 01192 - 1432 of bij Z.L.M.-kantoor, tel. 01100 - 21010. "Wat is een koöperatie?" "Wat be tekent de aansprakelijkheid" "Wat zijn de voordelen van een koöpera tie?" "Wat is de plaats van de agra rische vrouw hierin?" De bijeenkomst van de EG-ministers van Buitenlandse Zaken, Financiën en Landbouw in Athene hebben wel duidelijk gemaakt dat het uiterst twij felachtig wordt of de Europese rege ringsleiders tijdens hun topkonferen- tie in december wel tot zinvolle be sluitvorming in staat zullen zijn. Im mers, de verwarring en de menings verschillen rondom de financiële im passe waarin de EG zich bevindtzijn bijzonder groot. En nog nergens is ook maar een sprankje hoop te zien dat oplossingen worden gezocht in een richting die weer een nieuwe impuls voor de Europese samenwerking kan betekenen. Integendeel. Het lijkt er meer en meer op dat we te maken hebben met een toenemende nationale kruidenierspo litiek waarbij onderlinge afgunst over de verdeling van de lusten en lasten het wint van een gezamenlijke, welvaarts- verhogende aanpak. Zo liggen er nu al vier voorstellen op tafel die moeten leiden tot een aanpassing van de bij dragen vanuit de lidstaten, ter finan ciering van de EG. Alle voorstellen betekenen in feite een stap terug in de richting van renationalisatie. "Ondanks de donkere wolken op de zuivelmarkt, zie ik toch mogelijkhe den om tot verantwoord produceren van zuivel te komen. Bij een stagne rende afzetmarkt en de zich nood gedwongen stabiliserende produktie dient ér naar meer doelmatige pro- duktieprocessen en een verregaande kostenbewaking gestreefd te wor den". Dit o.m. zei dr. G. v.d. Lely, plv.-di- rekteur-generaal Landbouw en Voedselvoorziening van het ministe rie van landbouw en visserij, bij het in ontvangst nemen van het eerste exemplaar van het boek "De boer, de koe en onze zuivelindustrie" op 10 oktober j.l. in Waddinxveen. Voor de komende jaren is het ver groten van de produktiekapaciteit voor de sektor als geheel geen reeële oplossing meer voor inkomensver betering van de boer. Dr. v.d. Lely ziet nog wel een mogelijkheid in het samengaan van meer doelmatige prodèktie en lagere kosten. Door het vergroten van de efficiency en door het verregaand invoeren üan auto matisering in het bedrijf kunnen de produktieprocessen niet alleen ren dabeler maar ook beter beheersbaar gemaakt worden. Als derde punt wees de plv. direk- teur-generaal op de noodzaak om de mogelijkheden tot neveninkomsten uit omzet en aanwas van vee opti maal te gaan benutten, want, zo zei hij: "de omzet en aanwas van vee is een belangrijk stuk inkomsten voor de boer". "Maar", zo vervolgde dr. v.d. Lely, "op drie poten kan een koe en tevens de zuivel niet staan. Een vierde poot is evenwel snel gevon den: de uiteindelijke verwerker, de konsument. Ik denk, dat voorlichting aan de konsument zowel over pro duktie als over konsumptie van de melk zeer nuttig is. Een aktie als "Melk de witte motor" kan in het laatste geval zeer verfrissend wer ken". In de miljoenennota 1984 zijn een aantal voornemens opgesomd op belastinggebied. De voorgenomen maatregelen staan in verband met het beperken van het financieringstekort en hebben verder ten doel lastenverlichting voor het bedrijfsleven. Om het financieringstekort te beperken acht het kabinet lastenver zwaring in de fiskale sfeer onontkoombaar. Daarbij wordt de bijna jaarlijks terugkerende slechte gewoonte voort gezet om een tijdelijke verhoging van de inkomstenbelasting te kunnen verlengen. Daarop zal ook weer gewoontegetrouw worden beweerd in de Tweede Kamer dat dit niet kan, maar er moet geld komen. Verder is men onder andere van plan de B.T.W. - zowel van 4% als 18% - met 1% te verhogen en de aftrek voor buitengewone lasten te verlagen. Vooral deze laatste voornemens zijn eigenlijk in strijd met vroegere voor nemens van het kabinet. In de z.g. Contourennota wordt aan dacht besteed aan herziening van de Inkomstenbelasting. Daarbij wordt gekonstateerd dat de progressie in de tarieven van de inkomstenbelasting eigenlijk onverantwoord is. Ten einde hieraan in de toekomst iets te kunnen veranderen wordt onder an dere gesuggereerd de indirekte be lastingen (omzetbelasting) te verho gen en bepaalde aftrekposten geheel of gedeeltelijk te schrappen. Wat doet men nu? In plaats van een verlaging verhoogt men de reeds on verantwoord hoge tarieven Inkom stenbelasting nog verder. Bovendien verhoogt men de omzetbelasting en vermindert de aftrek buitengewone lasten, terwijl deze de door verlaging van de inkomstenbelasting bestemde "potjes" waren. De konklusie zou kunnen luiden dat we de verlaging van de inkomsten belasting dus kunnen vergeten. Van de lastenverlichting van het be drijfsleven kunnen wij wellicht meer verwachten. Perspektief voor glastuinbouw door gebruik warm afvalwater elektrici teitscentrales De Gedeputeerde Staten van Zee land hebben onlangs een konsept van het provinciaal sociaal-ekono misch beleidsplan gepubliceerd. In deze nota worden de grote lijnen voor de sociaal-ekonomische ont wikkeling tot en met 1986 aangege ven. Uitgebrëide aandacht wordt ge schonken aan de mogelijkheden die het provinciaal bestuur heeft op so ciaal-ekonomisch terrein en voor welke keuzen het zich geplaatst ziet. Het plan mondt uit in een sociaal- ekonomisch aktieprogramma voor de komende twee jaren. Over de ontwikkelingsmogelijkheden in de landbouw staat in de nota o.a.: In 1981 werkten ca. 8.000 mensen in de Zeeuwse landbouw. Daarnaast vinden nog eens zo'n 6.000 mensen werk in de toeleverende en verwer kende bedrijven. Vooral van de toeleverende en ver werkende bedrijvigheid verwachten gemeenten en het bedrijfsleven een belangrijke groei van de werkgele genheid. Maar ook voor de agrarische sektor zelve zijn er nieuwe ontwikkelingen mogelijk door verschuiving van de produktie, thans voornamelijk ak kerbouw en fruitteelt, waardoor de verdergaande afbraak van werkgele genheid in deze sektor gestopt zou kunnen worden. Gedacht kan dan worden aan om schakeling naar rundveehouderij, intensieve veehouderij, glaskultures, boomkwekerijen, produktveredeling etc. Belangrijk knelpunt in de landbouw is volgens de nota de eenzijdige struktuur, mede door het gebrek aan voldoende zoet water. Aktiepunt "Met betrekking tot het laatste knel punt willen wij verwijzen naar de di verse studies over de zoet zoutwater- problematiek, waaraan ook wij niet alleen financieel onze medewerking verlenen. Op basis van de resultaten van die studies zullen wij ons in overleg met de landbouworganisa ties en de waterschappen beraden over onze mogelijkheden om voor deze problematiek oplossingen, waaronder planologische, aan te dragen. Met betrekking tot het doorbreken van de eenzijdigheid van de land bouw stellen wij ons voor met de landbouworganisaties van gedachten te wisselen over mogelijke projekten. Als voorbeeld willen wij noemen de mogelijkheden om de glastuinbouw- kultuur uit te breiden. Naar onze mening zijn er reeële per- spektieven hiervoor door medege- bruikmaking van het warme afval water van de elektriciteitscentrales. In eerste instantie stellen wij ons voor die mogelijkheden nader te onder zoeken. Bij een gunstig resultaat daarvan stellen wij ons voor mede via bijdra gen uit de ons ter beschikking staan de fondsen een aktieve bijdrage te leveren aan de realisering van dit projekt. Diezelfde aktieve steun mag men ook verwachten van ons bij ini tiatieven voor perspektiefbiedende projekten in bijv. de toeleverende en verwerkende bedrijven". Helaas geldt dat ook voor het kom missie-voorstel dat er vanuit gaat dat de kontributie aan de EG wordt be paald door het ekonomisch weer standsvermogen van het desbetreffen de land, gemeten aan het aandeel in de landbouwproduktie, de relatieve winstgevendheid en het inkomen per hoofd van de bevolking. Voorts liggen er nog voorstellen van Engeland, De nemarken en Frankrijk, terwijl ook West-Duitsland een eigen voorstel heeft aangekondigd. Alle voorstellen gaan in wezen in de richting van het per land berekenen van de voor- en nadelen der EG. Men realiseert zich daarbij onvoldoende dat dergelijke berekeningen volkomen in strijd zijn met de basisprincipes van de EG, zoals de gemeenschappelijke buitengrens en financiële solidariteit. Jammer genoeg geven Nederlandse regeringsvertegenwoordigers er steeds meer blijk van de Haagse portemon nee belangrijker te vinden dan het Europees perspektief door veel te veel aan te leunen tegen onder meer de anti-Europese Engelsen. Het volstrekt onzinnige voorstel wat door Nederland vorig? week bij de speciale EG-ministerraad is herhaald om te komen tot een Europese veror dening waarin dwingend wordt vast gelegd dat de uitgaven voor het ge meenschappelijk landbouwbeleid zich gemiddeld over drie jaar binnen een absoluut plafond moeten bewegen, is daarvan wel het béste voorbeeld. Ne derland maakt zich daarmee in de ogen van zowat heel Europa volstrekt ongeloofwaardig en dreigt zich bovenal te vervreemden van Frank rijk, Italië en West-Duitsland, landen welke voor de toekomst van de EG belangrijk zijn. Zo ben ik in COP A-kringen wel ge dwongen geweest om me uitdrukkelijk van de onbegrijpelijke handelswijze van de Nederlandse regering te dis- tanciëren. Gevreesd moet worden dat bij de komende onderhandelingen rondom de herziening van het land bouwbeleid door dit alles minister Braks in een uiterst zwakke positie is gemanoevreerd. Niet in de laatste plaats komt dat ook door de ongeluk kige beleidsvoorstellen die hij zelf ten aanzien van granen en melk uitdraagt. Al met al lijkt Europa dus flink ziek en is er weinig uitzicht op herstel nu de wil ontbreekt om het goede medicijn toe te dienen. LUTEIJN De zelfstandigenaftrek wordt in 1984 permanent en verhoogd. Verliezen kunnen driejaar in plaats van 2 jaar worden teruggewenteld en de vol gorde wordt omgewisseld. Bij verrekening van verliezen zal een versnelde terugbetaling van belas tinggelden plaatsvinden. Teneinde de WIR te vereenvoudigen zal het tarief van de basispremie voor alle daarvoor in aanmerking ko-' mende bedrijfsmiddelen hetzelfde worden. Dit levert voor de één voor deel en voor de andere nadeel op, naar gelang de aard van de investe ring. Dat alles nog geen koek en ei is in ons land kunnen wij opmaken uit de aantekening in de miljoenennota dat in 1982 een bedrag van bijna ƒ2.85 miljard aan belastingschulden als oninbaar is afgeboekt. Als vergoeilijking wordt erbij ver meld, dat dit 2.1% van de totale be lasting- en premieontvangsten be draagt. Het is maar hoe men het bekijkt. M J. Robijn Advertentie I.M. kent geen rassenbeperking. 21 oktober 1983

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1983 | | pagina 3