Italië kent topkwaliteit bij voetbal en voedsel Meer aanbod luxe vleesvee vereist promotie en betere afzetstruktuur Heel Italië is in de ban van 'Mondiali '90'. Wie kampioen wordt is nog niet zeker. Wel dat het gaat om topvoetbal. Uit een oogpunt van export hopen de Nederlandse exporteurs dat Italië wint. Dat bleek ons op de levensmiddelenbeurs, de Cibus, in Parma. Terwijl de boe ren druk aan het hooien waren en de koeien de schaduw opzochten en genoten van de zero grazing, showden meer dan 1000 bedrijven hun produkten tussen 6 en 10 mei. Kwaliteit, specialiteit en merkpro- dukten waren de promotiewoorden. Buikmentaliteit was het grootste vloekwoord. Italië telt 57 miljoen inwoners en im- r porteert veel agrarische produkten. In Noord-Italië is de welvaart het hoogst in de hele Europese Gemeen schap. De Italiaanse huisvrouw besteedt 30% van haar huishoudgeld aan vlees, 24% aan groenten en fruit, 15% aan melk, kaas en eieren, 13% aan brood en 18% aan overige voedingsmiddelen. Vorig jaar expor teerde Nederland voor 6 miljard gul den agrarische produkten naar Ita lië, waarvan 2,8 miljard gulden aan produkten uit de veehouderij en 2,3 miljard gulden aan akker- en tuin- bouwprodukten. In de laatste twin tig jaar ging de Italiaan 20 liter melk meer drinken en at hij 18 kg var kensvlees, 3 kg rundvlees en 10 kg kaas meer. Die ontwikkeling zal zich niet voortzetten. "Niet meer, maar nog beter", is nu de slogan, omdat de Italiaan net als bij voetbal het al lerbeste wil. En omdat hij dat kan betalen, wil Nederland Italië graag terwille zijn. De Nederlandse presentatie Nederland was op de Cibus zeer na drukkelijk aanwezig, onder de vlag van het Nederlandse ministerie van Landbouw. Drs. Frans Bruins, Landbouwraad in Rome, ziet goede kansen voor nog meer export naar Italië, mits kwaliteit, specialiteit en merkartikelen te bieden zijn. Aar dappels in de vorm van produkten doen het steeds beter. Ondanks dat Italië zelf veel groenten en fruit heeft, kunnen wij er steeds meer kwijt. Pluimveevlees en eieren zal Nederland wel niet veel meer in Ita lië kunnen afzetten. Varkensvlees van topkwaliteit mag op verdere groei rekenen. Nu sinds 1 april de superheffing ook echt geheven wordt, zal de melk veestapel wel teruglopen, hetgeen extra kansen biedt op extra afzet van Nederlandse zuivel. In dit kader zijn er misschien goede kansen om yog hurt - zoals dat 20 jaar geleden ge- Het nieuwste produkt van Aviko. maakt werd - in Italië af te zetten. Yoghurt, zoals het nu gemaakt wordt, mag Italië niet binnen. Het prijsniveau van yoghurt in Italië is zo hoog, dat het de moeite waard is, om te onderzoeken of de oude me thode weer van stal gehaald moet worden. Ruud de Jong - meester in de rechten en meester in exportbevordering - doet als Hoofd van de Hoofdafde ling Exportbevordering van het mi nisterie van Landbouw er alles aan om de exporteurs te laten exposeren. Het ministerie neemt het voortouw, steunt de deelnemende bedrijven fi nancieel (subsidie per vierkante me ter), zorgt voor de algemene infor matie, is gastheer, hulp en toeverlaat en betrouwbaar aanspreekpunt voor de Overheid in het land waar de Ne derlandse produkten naar toe gaan. De vleessektor Harry Dollekamp - sprekend na mens Janssens Apeldoorn, Jansen Deventer en Jansen Wesepe - is be paald niet somber gestemd over de afzet van vlees naar Italië. Mocht die afzet desondanks tegenvallen dan is Spanje er altijd nog. Hij vindt het jammer dat de boeren de enting te gen mond- en klauwzeer niet willen afschaffen. Hij vindt - met Brussel - dat dit wel moet, al mag er best een overgangsregeling komen. De invoer van geënte runderbestanden moet ongestoord kunnen doorgaan. Wij kunnen de 360.000 kalveren en 80.000 runderen die wij importeren niet missen, vindt Dollekamp. Ton Wetemans - direkteur van het Bureau Nederlandse Vee-export - konstateert dat er vorig jaar slechts 11.000 kalveren naar Italië werden geëxporteerd, tegen 26.000 in 1988. De export van schapen en lammeren nam toe van 2000 naar 8000 en die van runderen van 1800 naar 3600. Het aantal geëxporteerde varkens bleef gelijk en bedroeg meer dan een miljoen stuks. Drs. Jacques van der Bent, van het Voorlichtingsbureau Vlees, vertelt ons dat de Italiaan 29 kg varkens vlees eet, 27 kg rundvlees en 4 kg kalfsvlees. Gelet op deze cijfers, kan er zeker nog meer varkensvlees naar Italië. Italië is voor rundvlees voor 75% zelfvoorzienend, voor kalfs vlees voor 90% en voor varkensvlees voor 75%. Bij de invloer van vlees in Italië is het Nederlandse aandeel: varkensvlees 49%, kalfsvlees 44% en rundvlees 19%. Nederland expor teerde vorig jaar 230 miljoen kg var kensvlees naar Italië. Hiervan was 140 miljoen kg hammen. De zuivelsektor Hans Spruyt, direkteur Nederlands Zuivelbureau in Milaan voor Zuid- Europa, vertelt ons dat Nederland meer dan 100 miljoen kg kaas naar dit gebied zendt. Hiervan gaat 57 miljoen kg naar Italië en 37 miljoen kg naar Spanje. De Griek is met 22 kg de grootste kaaseter. De Italiaan eet 17 kg en de Spanjaard 6 kg kaas per jaar. In Italië moet Nederland bij de kaasafzet rekening houden met het feit dat de Italianen verwen de kaaseters zijn, dat ze alleen hoog waardige en veredelde kaas willen, een rijke kaastraditie hebben en een andere smaakbeleving kennen (b.v. wit zuivel). In Griekenland onder vindt Nederland veel konkurrentie, b.v. van West-Duitsland met Edam merkaas. In Spanje heerst nog tot 1998 een overgangsregeling, waar door kaas maar beperkt binnen kan komen. Het Nederlandse Zuivelbu reau besteedt 2 miljoen gulden per jaar aan de promotie van kaas in Zuid-Europa. Mariè-Christine Knegtel van Baars- kaas in Schoonrewoerd bevestigde ons dat specialiteiten en merkpro- dukten de beste kans op export bie den voor Nederland. Hun nieuwe kaas Minell is daar een voorbeeld van: "laag in vet, zuinig met zout en rijk aan smaak". Frans Lammerlijn van D.M.V.-Campina vertelt ons hetzelfde verhaal. Hij toont met trots de nieuwe geitekaas en de kaas met mosterdkorrels. De akker- en tuinbouwsektor Hans Pastoor van Aviko uit Steen deren toont ons ook al de éne specia liteit na de andere. Het meest zijn we onder de indruk van de nieuwe Rösti-groentenmix. Dit gedroogde produkt bestaat voor 50% uit aard appelen en voor 50% uit groenten (5 soorten). Het is gemakkelijk en snel klaar te maken, iets wat vooral de buitenshuiswerkende vrouw verlangt. Gerwin Evers van Onion Specialities Holland uit St. Maartensdijk, zet per jaar 8 miljoen kg gedroogde ui- produkten in 18 landen af, vooral naar West-Duitsland. Paul Vos van Laco uit Hoofddorp, benut 10 tot 15 miljoen kg tarwe om bloem- en paneermeel van te maken. Om 2,7 kg paneermeel te kunnen maken heb je 4 kg tarwe nodig. Laco kleurt het paneermeel met natuurlij Hollandse ham volgens Parma snit. ke produkten. Daarom mag het niet elk land binnen, hoe gek het ook klinkt. Italië en Engeland waar che misch gekleurd wordt, mogen wel paneermeel overal heen exporteren. "Brusselse discriminatie", zegt Vos. Stan Kuypers van S.V.Z. - een doch ter van de Suikerunie - uit Etten- Leur, laat ons halffabrikaten zien van groenten en fruit, bestemd voor de levensmiddelenindustrie. De grondstoffen zijn zilveruien, augur ken, bessen, wortels etc. Ongeveer 85% wordt buiten de Benelux afge zet en heeft een waarde van 160 miljoen. Kuypers voorziet nog een sterke groei bij de afzet van deze produkten in Zuid-Europa. Wim van Meeuwen, konsultant o.a. van het Bloembureau Holland weet tot onze verbazing te melden dat de Italiaan per jaar zo'n 150,voor bloemen en planten uitgeeft. Dat is slechts enkele tientjes minder dan in Nederland en dat terwijl je in Italië weinig bloemen ziet. Het antwoord is simpel. De meeste bloemen wor den gebruikt bij begrafenissen en bruiloften. De overige zijn voor ver koop aan het publiek. Door de hoge prijs en de hoge marge is de bloemen export voor Nederland naar Italië aantrekkelijk. Op de 'Mondiali '90' zal Nederland laten zien dat het topkwaliteit te bie den heeft. Topkwaliteit van agrari sche produkten hebben wij genoeg in huis. Alleen de allerbeste produk ten kunnen en mogen naar Italië. Al leen dan worden wij als voedselleve- rancier wereldkampioen. Piet Westra Steeds meer bedrijven, zowel veehouderij als akkerbouw, gaan als tweede tak over tot het fokken van luxe vleesvee. Deze ontwikkeling heeft eind vorig jaar geleid tot de oprichting van de Federatie van Vleesveestamboeken Nederland. Een zestal specifieke vleesrassen zijn hierin vertegenwoordigd: Charolais, Limousin, Blonde d'Aqui- taine, Belgische Witblauwe, Piemontese en het Verbeterd Roodbonte ras. De heer A. van Wezel uit Heerle, keurmeester en sekretaris van het Witblauw stamboek stelt dat de Federatie slagvaardiger, toe komstgericht, de taken kan behartigen dan de 6 afzonderlijke stam boeken. De I. en R. regeling is toekomstgericht een belangrijke schakel doordat af- stammelingenonderzoek voor luxe vleesvee perspektief biedt. Afgebeeld een Belgische Witblauwe fokstier. Het Limousin stamboek heeft het initiatief genomen om te komen tot een overkoepelend orgaan. Met na me de heer J. de Kraker uit Hoek heeft zich hiervoor ingezet. "De le den van de 6 stamboeken ontmoet ten elkaar dikwijls op demonstraties en vergaderingen en wij liepen wat belangen aanging niet ver uit el kaar", zegt de heer Van Wezel. "Doel van de Federatie is het pro moten van luxe vleesvee, de opzet van een sterkere produktiebranche, en het onderhouden van nauwe kon takten met onderzoeksinstituten, vleesverwerkende industrie, Pro- duktschap voor Vee en Vlees, het Landbouwschap en het ministerie van Landbouw. De registratie van het vee is in handen gegeven van het Nederlands Rundveesyndicaat. Al leen de keuringen berusten nog bij de stamboeken. Zelfvoorzienend Door de Federatie is een uniform vleeskeuringsrapport ingesteld dat 10 hanteerbaar is voor alle aangesloten rassen. Als onafhankelijk voorzitter is ir. M. Veldman, oud-direkteur K-I Midwest, gekozen. Een onpartijdig voorzitter vindt Van Wezel een goe de zaak: "Ieder stamboek gaat er vanuit dat zij het beste vee hebben met de beste eigenschappen". In tegenstelling tot Nederland is in België het fokken van vleesvee op vrijwel alle akkerbouwbedrijven een neventak. De landbouwprodukten kunnen zo tot meer waarde gebracht worden. Het is zelfs zo dat steeds meer bedrijven zelfvoorzienend wor den door het eigen graan, tarwe en mais, tot krachtvoer te verwerken. Alleen een eiwitkern en mineralen worden aangekocht. Een voordeel van het fokken is verder dat de aan schaf van dure kalveren (de hoogste kostenpost) overbodig is. Op zich kan men met betrekkelijk weinig investeringskosten een zoog- koeienhouderij opzetten. De moe- derdieren vergen een forse uitgave, maar daar staat tegenover dat de waarde behouden blijft. In Neder land komt het opstarten van luxe vleesvee op alle soorten van bedrij ven voor. Gronden waar een beheer- overeenkomst op rust of die gezien de struktuur niet voor alle teelten ge schikt zijn kunnen zo meer rende ment opleveren. Binnen de Federatie is de afzet momenteel vaak agen dapunt. Afzet De heer A. van Wezel: "Tot nu toe geeft de afzet geen problemen. Van uit de melkveehouderij komen steeds minder slagerskoeien. De meeste fokkers hebben dan ook geen moeite zelf hun koeien aan slagers of relaties te verkopen. Doordat men niet met een bepaalde klasse werkt als de EUROP, heeft iedere koe af zonderlijk zijn eigen waarde. Vrij wel iedere fokker wil dit zo houden. Bij meer aanbod zit het erin dat ge zamenlijk aangeboden moet wor den. Steeds meer nieuwe fokkers melden zich aan als lid van de Fede ratie. Nu al bijna 1400. Bij uitbrei ding moeten we mogelijk centraal gaan afzetten. De Blonde d'Aquitai- ne groep heeft in het Noorden met een grootwinkelketen afspraken ge maakt voor wekelijkse levering. Als er meer aanbod is kan ook kontinu, gelijkmatig worden verkocht. Mis schien dat deze methode in ons voor deel werkt. Dan zal er wel een be paalde klassering voor kwaliteit en prijs in werking moeten treden". Van Wezel merkt nog op dat de kon- sumptie van kwaliteitsvlees in Ne derland ver achter blijft bij de ande re Europese landen. Vooral in de zuidelijke landen geeft de konsu- ment veel meer voor vlees uit. Los hiervan menen de luxe vleesveefok kers dat de vraag naar kwalitatief hoogwaardig vlees niet terug zal lo pen maar door het werk van de Fe deratie zal toenemen. De afzet zal beter gestruktureerd moeten worden. Fokkerij Verder is een moderne opzet van fokmethoden onontbeerlijk. Als er voldoende nakomelingen per fokstier zijn geboren dan zal de in 1991 van start gaande Identifikatie en Registratieplicht, I. en R. rege ling, een belangrijke stap betekenen. Nu gebeurt de fokkerij bij de meeste rassen nog op de vooroorlogse ma nier. In deze kan de fokkerij van melkveerassen als voorbeeld dienen. Bij de meeste aangesloten vlees veestamboeken ligt het accent in de fokkerij op de zuivere teelt. Hier door kan een zo uniform mogelijk produkt worden aangeboden. In hoeverre de produktie van zeer mals en smakelijk vlees nog kan groeien hangt van de konsument af. Mo menteel is zo'n 15% van de verbrui kers bereid een hogere prijs te betalen. De Federatie Vleesveestamboeken Nederland is door een objektieve kijk van alle 6 de stamboeken opge richt. Alleen al om wildgroei en ver snippering van belangen te voorkomen. Jan van Tilburg Vrijdag 25 mei 1990

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1990 | | pagina 18