Waar blijft steun voor de Nederlandse akkerbouw Zorg voor buitengebied bij waterschappen? Convenant getekend voor natuur ontwikkeling in de Biesbosch De opstellers van de brief wijzen de parlementariërs op de spilfunctie van granen. De steeds dalende graanprijs veroorzaakt een vlucht in andere gewassen, die op hun beurt ook in prijs zakken (het zijn ver dringingseffecten). Een verhoging van de graanprijs zou veel proble men oplossen. Hieronder de open brief, die vanuit Zeeland aan de leden van de Eerste en Tweede Kamer is verstuurd over de moeilijke sitiuatie in de akker bouw. In de vorige ZLM-krant maakten wij al melding van dit ini tiatief. Geachte mevrouw/heer De Nederlandse akkerbouwsector verkeert in een crisissituatie! U bent als parlementariër al jaren lang op de hoogte van de verslech terende toestand in de akkerbouwsektor. Middels velerlei akties, door de akkerbouwers on dernomen, is deze sitautie be nadrukt. Onze belangen zouden behartigd moeten worden door het Land bouwschap, de spreekbuis van land- en tuinbouw naar de overheid. Deze belangenbehartiging schiet voor onze sektor tekort. De bij het Landbouwschap heersende overleg- op compromisstrukturen leiden er toe dat de stem van de akkerbouw onvoldoende wordt gehoord. De oprichting van de Nederlandse Ak kerbouw Vakbond is hiervan een duidelijk bewijs. Wij wijzen u op: uw verantwoordelijkheid als volksvertegenwoordiger om de crisissituatie in de akkerbouw te erkennen, serieus te nemen en uw inzet te tonen om hieraan een halt toe te roepen; het feit dat de Nederlandse ak kerbouw door het EG-beleid en via Gatt, MacSharry, etc. in deze situatie is terecht gekomen; de Nederlandse overheid heeft me de deze toestand veroorzaakt door haar stemgedrag en optre den in "Brussel"; het ontmoedigingsbeleid dat dientengevolge door de Neder landse overheid wordt gevoerd; Aan wie zou het beste de zorg voor het landelijk gebied toevertrouwd kunnen worden? Is dat het Rijk. de provincie, gemeenten, waterschap pen of nog een andere instantie? Als het aan de heer ir. K.J. Provoost, hoofd afdeling waterbeheer van de provincie Noord-Brabant, ligt, zou den de waterschappen best de ver antwoordelijkheid mogen krijgen over het buitengebied. De maat schappelijke waardering van het buitengebied is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Vele nota's en plannen zijn er verschenen; nu komt het aan op de uitvoering. Provoost acht uitvoering van het be leid geen taak voor het rijk of de provincie. Gemeenten zijn er eigen lijk te klein voor. De waterschappen hebben wat hem betreft een ge schikte omvang en bieden de juiste verhoudingen voor het creëren van draagvlak. Hij riep de Zeeuwse wa terschapsbestuurders tijdens de dis cussiedag van de Zeeuwse Zomer Universiteit op om serieus na te denken over deze suggestie. Integraal waterbeheer De heer Provoost gaf vanuit zijn funktie bij de provincie Noord- Brabant zijn visie weer op het wa terbeheer en de taak van de water schappen daarin. Hij signaleerde dat het beheer van het water en water systemen steeds meer een integraal karakter heeft gekregen. Uiteindelijk is dit vastgelegd en uitgewerkt in de 3e Nota Waterhuishouding. Water schappen moeten dit integrale wa terbeheer handen en voeten geven. Dit vergt een brede taakomschrij ving, maar ook een verandering in de bestuurs- en organisatiekuituur. de bereidheid van de boeren om zich aan te passen aan gewijzig de omstandigheden, maar dit vergt tijd en economische toetsing; het feit dat de steeds dalende graanprijs een vlucht in andere gewassen veroorzaakt welke ge wassen op hun beurt onder druk komen te staan, gevolgd door prijsdalingen voor alle produkten (het zogenaamde verdringings- effekt); de noodzaak van een verhoging van de graanprijs welke veel pro blemen zou oplossen, hiermee de "spilfunctie" van het graan bewijzend; het verlies van werkgelegenheid; het in gevaar komen van het voortbestaan van de agroi- industrie; de verpaupering van het platte land, zoals de leegloop van dor pen, sluiting van scholen en winkels, etc.; het feit dat, wanneer de akker bouw zich wèl kan handhaven, dit ook de andere sektoren van land- en tuinbouw ten goede zal komen; de belangrijke functie die de ak kerbouw heeft en zij dus niet verloren mag gaan. Wij vinden dat de akkerbouw, evenals de vee houderij veel meer belangstelling van u moet krijgen en uw steun verdient; de melkveehouderijsektor door de invoering van de quotering goed beschermd is; de akkerbouwsector de dupe is geworden van deze melkquote ring doordat de vrijkomende grond op melkveehouderijbedrij ven gebruikt wordt voor de ver bouw van akkerbouwgewassen (verdringing); Waterschappen zouden ook het ini tiatief moeten nemen tot integrale projekten op het gebied van het wa terbeheer. In Noord-Brabant is het nog teveel de provincie, die deze ini tiatieven neemt. Waterschappen moeten meer hun nek uitsteken en minder een afwachtende houding aannemen. Overigens noemde Pro voost de verhouding tussen provin cie en waterschappen goed en konstruktief. Melkkoe Mevrouw ir. J.M. Leemhuis-Stout, dijkgraaf van het hoogheemraad schap Schieland, zette voor de aan wezigen de veranderingen uiteen over de kostentoedeling en de bestuurssamenstelling bij de water schappen. Zij betoogde, dat de taak van het waterschap niet zozeer is veranderd. Veranderd is de uitings- en verschijningsvorm. Daarbij moet men denken aan de introduktie van de nieuwe belangenkategorieën, de kostentoedeling, de bestuurssa menstelling en de zogenaamde bre de kijk bij de waterschappen. Er is een verandering in de wijze van denken en doen, aldus mw. Leemhuis. Zij waarschuwde ervoor, dat de in gezetene niet als melkkoe moet worden gebruikt. Het takenpakket van het waterschap wordt begrensd door de belangen, die rechtstreeks en kontinu afhankelijk zijn van de waterstaatszorg. Zaken, die hieraan verwant zijn, kunnen niet worden gezien als een primaire taak van het waterschap. Dit gegeven zal men goed in het oog moeten houden ook gezien de kosten. Een ieder zal moe ten betalen naar de aard en omvang de akkerbouwers, evenals de veehouders ook recht hebben op marktordening/quotering; de problemen in de veehouderij- sektor (mest, verzuring, stank) nu ook dreigen te worden afge wenteld op andere sektoren. Wij vragen ons af heeft u nog wel affiniteit met en belangstelling voor ons? waarom u ons niet ondersteunen wilt, zoals in veel Europese lan den wèl gebeurt? of u zich realiseert dat de akker bouw de milieuvriendelijkste sektor is, welke tevens het grootste aandeel levert in het on derhoud en de aankleding van het landschap en zodoende het leefmilieu beschermt? Wij verwachten: uw betrokkenheid en daadwer kelijke steun; uw schriftelijke dan wel monde linge reaktie Het westelijk gedeelte van de polder Noordwaard in de gemeente Wer kendam wordt een natuurontwikke lingsgebied. Dit betekent dat een aaneengesloten gebied van 600 ha, waarvan 475 ha landbouwgrond nabij de Spieringsluis, op termijn een zoetwatergetijdengebied wordt met open water, riet en biezenvel den, moerasbossen en open ter reinen. De natuur zal ontwikkeld worden met gebiedseigen water dat bestaat van het belang, dat hij bij de wa terstaatszorg heeft. Bovenwater- schappelijke belangen, zoals zorg voor de zeekering, dienen niet be taald te worden uit de water schapsmiddelen, aldus mevrouw Leemhuis. Beleidsruimte De diskussie onder de ruim 40 aan wezigen, die onder leiding stond van prof Jr. J. de Veer, werd aange zwengeld door stellingen van de he ren Dek, gedeputeerde voor milieu in Zeeland, Heykoop, DB-lid van het Zuiveringsschap Zuidhollandse Ei landen en Waarden, en Matser, me dewerker van de Stichting Natuur en Milieu. De aanwezigen waren het erover eens, dat het nog heel wat voeten in de aarde zal hebben om de burger te interesseren voor de waterschaps verkiezingen. Waterschappen heb ben hiervoor een voorlichtingskampagne opgezet. De C.M. Dees-Franje Valckenissepolder 1 4414 RW Waarde Tel. 01134 - 1206. A.A. van Maldegem-de Vos Torendijk 47 4484 NB Kortgene Tel. 01108 - 1229. L.N. Hanse Platteweg 6 4301 NH Zierikzee Tel. 01110 12616. uit neerslag en kwel omdat de kwa liteit van het buitenwater van de Brabantse Biesbosch ecologisch ge zien van onvoldoende kwaliteit is. Wordt de waterkwaliteit van de Bra bantse Biesbosch in de loop der ja ren wel goed genoeg, dan wordt buitenwater toegelaten en wordt de Noordwaard een zoetwatergetijden gebied. De kosten van het project zijn be groot op 33 miljoen gulden. Een be langrijke kostenpost is verwerving van de gronden. Gronden en agrari- suggestie werd gedaan om bij de aanslag van de verontreinigingshef fing een informatiefolder te voegen. Een punt van diskussie was de fi nanciële haalbaarheid van de doelstellingen van de waterkwali teit. Moet het waterschap in zijn be leid meenemen welke kosten dit voor de ingezetene met zich mee brengt en kan het desgewenst het tijdspad waarin doelstellingen ge realiseerd moeten worden, verlen gen? Men was het erover eens, dat het waterschap enige ruimte heeft in de afweging van het beleid, maar de vraag bleef hoe groot deze ruim te was. De heer Dek betoogde, dat de provincie in haar rol als toezicht houdend orgaan de vinger nadruk kelijk aan de pols zal houden. Vanuit de waterschapswereld werd aange geven, dat de waterschappen wel degelijk redelijke tarieven voor de in gezetenen in het oog zal moeten houden. Drs. T. Elzinga Waarde, 28 augustus 1993, De brief is ter kennisname toege zonden aan: Ministerraad, Landbouwschap, Lan delijke en regionale organisaties van KNLC, NCBTB en KNBTB, Commis sarissen der Koningin, Nederlandse Akkerbouw Vakbond, Groep Em- meloord, Hoofdbesturen politieke partijen, Nederlandse dag- en agrari sche bladen. sche bedrijfsgebouwen zullen in de loop van de komende 10 tot 15 jaar worden aangekocht. Hiervoor is een bedrag uitgetrokken van 24 miljoen gulden. Negen agrarische bedrijven en 10 woningen zullen moeten wor den gesloopt. Twee hoogspan ningsmasten in de polder Maltha moeten worden verplaatst, of als kabels in de grond worden gelegd. Er moet een nieuwe dijk van 2,7 km worden aangelegd en een bestaan de dijk van 3,0 km moet worden verbeterd. De Hilweg moet worden aangepast en verlegd. Voor de waterhuishouding moet een nieuw gemaal en een nieuwe brug moeten worden gebouwd en er moet een kreek gegraven worden tussen het Gat van Lijnoorden en het Gat van de Noorderklip. Voor de vissen, vogels en zoogdieren wor den voorzieningen aangebracht zo als hoogwatervluchtplaatsen en een eiland voor een kolonie van de in Nederland zeldzame vogel de Kwak. Om het gewenste ondiepe water voor de vissen te krijgen wordt grond afgegraven, welke zal worden bestemd voor dijkverzwaring. De opbrengst hiervan wordt geraamd op 15 tot 25 miljoen gulden. Dit is afhankelijk van de diepte waarop zal worden afgegraven. Dit kan variëren van 1 tot 4 meter. Staatssecretaris Gabor van het mi nisterie van LNV, gedeputeerde de Geus van de provincie Noord- Brabant, burgemeester Dorland van de gemeente Werkendam en dijk graaf Snoek van het hoogheem raadschap Alm en Biesbosch ondertekenden op woensdag 25 augustus j.l. een vierpartijen- convenant tot realisatie van het na tuurontwikkelingsproject Noordwaard. In het convenant staat dat de Staat een maximale inspanning gaat leve ren om de agrarische bedrijven uit de Noordwaard te verplaatsen. De Staat stelt 19,8 miljoen gulden be schikbaar voor verwerving en inrich ting. Het Ministerie van LNV zorgt voor de uitwerking van het inrich tingsplan zowel technisch als fi nancieel. De provincie coördineert de uitvoe ring en spant zich in om het project bestuurlijk, juridisch en financieel mogelijk te maken. De gemeente Werkendam start de noodzakelijke procedures op. Zo dient het bestem mingsplan buitengebied te worden aangepast. Het hoogheemraad schap Alm en Biesbosch draagt er zorg voor dat het alternatief dijktra- cé kan worden gerealiseerd. Ir. R.J. Provoost tijdens zijn lezing op de Zeeuwse Zomer Universiteit in V/issingen

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1993 | | pagina 6