RINGEN ZLM LOS VAN
NDSORGANISATIE
Izlm yerzeterimsrtfaMs
Verzekerden betalen geen donatie meer
Aansprakelijkheid
Afstand groter
van de bestuursleden representeren de overige leden. "Deze
nieuwe verdeling is een verhouding tussen verleden en heden
die recht doet aan alle partijen", meent de heer Van Nieuwen-
L. W. van Nieuwenhuijzen en J. Visscher
huijzen. "Overigens moet men van de verandering geen schok
effect verwachten. In de eerste plaats omdat deze via natuurlijk
verloop wordt ingevuld. De zittende bestuursleden stellen hun
zetel beschikbaar op het moment dat ze volgens het rooster af
tredend zijn. En op de tweede plaats omdat er beleidsstukken
liggen die het resultaat zijn van een gedegen voorstudie. Men
mag dus veronderstellen dat ook nieuwe bestuursleden zich in
deze lijn zullen kunnen vinden."
van de maatschappij. De heer Visscher: "Bij een onderlinge is
dikwijls sprake van een voorlopige, zogenaamde voorschot
premie. Deze wordt in rekening gebracht onder voorbehoud
dat de som van de premies voldoende is om schade en kosten
te dekken. Is dat niet het geval dan kunnen de leden een aan
vullende rekening in de bus krijgen. In de statuten is deze moge
lijkheid nog steeds opgenomen. Overigens is op deze clausule
in de historie van Verzekeringen ZLM slechts één keer een be
roep gedaan. Dit was na de Watersnoodramp in 1953. Later is
het bedrag weer aan de leden terugbetaald omdat het
Rampenfonds een groot deel van de schade vergoedde."
Om de statuten aan te passen aan de praktijk zullen deze be
palingen worden geschrapt.
Omdat Verzekeringen ZLM de letters W.A. (Wettelijk Aanspra
kelijk) in de naam voert, zijn de leden aansprakelijk bij een
eventueel liquidatie-tekort. Vanaf 1 januari 1994 wordt dit om
gezet in U.A. (Uitgesloten Aansprakelijkheid). Hierdoor is de si
tuatie beter afgestemd op de bestaande praktijk.
Een derde wijziging vloeit voort uit het "onderlinge" karakter
De meest betrokkenen bij deze veranderingen zijn de leden van
de standsorganisatie. De afstand tot de verzekeringsmaatschap
pij waarin ze via het bestuur zeggenschap hadden, wordt gro
ter. De grootste verandering treft de agrariërs in Brabant die
meeprofiteerden van de lage Zeeuwse premies voor autoverze
keringen. In de toekomst vervalt dit voorrecht en zullen
Brabantse boeren de premies moeten gaan betalen die ook
voor de overige verzekerden in deze provincie gelden. Omdat
de schadebedragen -en dus de premies- hier aanmerkelijk ho
ger zijn dan in het Zeeuwse betekent dit voor deze mensen in
het algemeen een verhoging van om en nabij 25 procent. De
leden van de standsorganisatie ZLM hebben inmiddels een brief
ontvangen waarin deze wijzigingen nader worden toegelicht.
Tot slot vertellen de heren Van Nieuwenhuijzen en Visscher iets
over de structuurverandering van de premies: "Dankzij de voort
gaande ontwikkeling in de computertechnologie zijn we steeds
beter in staat om schades gedifferentieerd in beeld te brengen.
In het verleden is al gebleken dat een auto in Brabant een gro
ter risico met zich meebrengt dan een auto in Zeeland.
Dit vindt men terug in de hoogte van de premies die we in deze
gebieden hanteren.
De computer stelt ons in staat dit verder uit te diepen. Zo kun
nen we geografische gebieden via de postcode nauwkeuriger
differentiëren en ook de cataloguswaarde van een auto speelt
een rol. Met deze kennis hebben we de premiestructuur aange
past. En dit betekent dat sommige premies per 1 januari zullen
worden verlaagd en andere verhoogd.
Dit is overigens de eerste premie-aanpassing sinds 1989, terwijl
andere maatschappijen de premie tussentijds regelmatig
hebben verhoogd. Desondanks zullen we dit jaar met onze
aanpassingen opnieuw onder het landelijke procentuele
gemiddelde blijven. Verzekeringen ZLM blijft voor veel
verzekerden een aantrekkelijke maatschappij.
Ook in de toekomst."
5