"KLANTEN STELLEN ZORGVUL
P Izlm rerzt&rinasn/euMs
Buitendienst-medewerkers Eddy
Veelzijdig
Eddy is buitendienst-medewerker bij
Verzekeringen ZLM. Zijn dag bestaat uit
adviseren en inspecteren. De buiten
dienst-medewerkers zijn de kilometer
vreters var\de maatschappij. Zij bepa
len voor een belangrijk deel het
gezicht naar buiten en geen enkele
dag is gelijk aan de voorgaande.
Hierin schuilt de aantrekkingskracht
van een baan die zich uitstrekt over
alle Zeeuwse en Brabantse wegen.
Voor Verzekeringen ZLM zijn vier bui
tendienst-medewerkers actief:
Eddy Hoondert in Zeeland; Frank
Waterman in Zeeland en West-Brabant; Hans
Wagenmakers in West- en Midden-Brabant en
Hans Bolier in Midden- en Oost-Brabant.
Ze beantwoorden vragen van klanten en ondersteunen de
tussenpersonen, bijvoorbeeld door het uitvoeren van inspecties.
In dit nummer komen twee van hen aan het woord: Eddy
Hoondert en Frank Waterman.
Om een indruk te krijgen van de werkzaamheden is een blik in
hun agenda's voldoende. Elke dag staat vol met vier of vijf ver
schillende afspraken.
De ochtend begint voor een buitendienst-medewerker steevast
met een telefoontje naar het kantoor om te horen hoe de route
er voor die dag uitziet. "Als we een halve dag nodig hebben
voor administratief werk vragen we om deze vrij te houden,
want je kunt niet alles tussen de bedrijven door doen", vertelt
Frank.
Klanten bellen om een kostbare inboedel te verzekeren. Bij een
ander moet de herbouwwaarde van het onroerend goed wor
den vastgesteld. Dit zijn slechts twee kwesties uit de verscheiden
heid van zaken waar Frank en Eddy dagelijks mee te maken
krijgen. Zij richten zich vooral ook op zaken die een persoon
lijke aanpak behoeven. Voorbeelden hiervan zijn arbeids
ongeschiktheidsverzekeringen voor zelfstandige ondernemers,
pensioenen en bedrijfsmatige verzekeringen voor wagen
parken, bedrijfs-en transportverzekeringen.
"De onderwerpen waarmee we te maken krijgen, zijn zeer veel
zijdig en daardoor is elke dag weer anders dan de voorgaan
de", vertelt Eddy Hoondert. Eddy startte zijn loopbaan in het
bankwezen, maar concludeerde al snel dat hij geen "zitvlees"
heeft. Zijn zijdelingse ervaringen met verzekeringen deden hem
bij Verzekeringen ZLM solliciteren naar een functie in de buiten
dienst. Dat is nu negen jaar geleden. Sindsdien heeft hij alle
dorpen en wegen van Zeeland vele tientallen malen gezien.
Toch zou hij niets anders meer willen. "Elke dag brengt nieuwe
uitdagingen", zo vindt hij. "Mensen, bedrijven en verzekerings
kwesties zijn nooit hetzelfde. In geval van een woonhuisverze
kering doen we tegenwoordig bijvoorbeeld veel meer dan en
kel een aanvraagformulier invullen of een polis opmaken.
Samen met de klant bekijken we of de woning een aantrekkelijk
object is voor dieven. We geven beveiligingsadviezen, kijken
hoe het met de buitenverlichting en het sleutelbeheer gesteld is
en of er een kluis in het pand is. Bij zeer dure objecten zullen
we een klant altijd adviseren om contact op te nemen met een
beveiligingsbedrijf.
Maar het gaat natuurlijk niet altijd om dit soort duurdere inboe
dels. Ook bij een stereo-installatie die meer dan 5.000 gulden
kost, maken we een lijstje van de verschillende componenten en
type-nummers. Het nut daarvan blijkt op het moment dat er iets
gestolen wordt."
Dinsdagochtend 16 november:
Eddy Hoondert spoedt zich van
Colijnsplaat naar Kapelle. Twee jonge
mensen die volgende maand
trouwen zien zich geconfronteerd
met een veelheid aan verzekeringen
die allemaal geregeld moeten
worden voor het huwelijksbootje
van wal kan steken. Eddy biedt
namens Verzekeringen ZLM de
helpende hand. Het is zijn tweede
afspraak die ochtend.
6