DIGE BEGELEIDING OP PRIJS"
P lzlm yerzeterfngsrt/et/ti/s
Hoondert en Frank Waterman
Service
Klantenonderhoud
Eddy inspecteert niet alleen. Hij adviseert klanten ook ten aan
zien van verzekeringspakketten: "Steeds meer klanten willen
hun totale pakket bij ons onderbrengen. Dat vraagt een zorgvul
dige begeleiding. De meeste verzekeringen kun je niet van de
ene op de andere dag opzeggen. Sommige hebben een loop
tijd van tien jaar. In zo'n geval stoppen wij die datum in de
computer en ondernemen actie op het moment dat het nodig is.
De klant heeft daar geen omkijken meer naar."
Ook Frank Waterman werkt al lange tijd bij Verzekeringen
ZLM. Twaalf jaar om precies te zijn. Na acht jaar binnendienst
verruilde hij zijn bureaustoel voor de autozetel. Hij heeft er nog
steeds geen spijt van dat hij voor de buitendienst gekozen
heeft. "Een veelzijdige baan", vertelt hij, "waarbij je in staat
wordt gesteld om het begrip klantenbinding zelfstandig vorm te
geven. Je krijgt te maken met allerlei soorten mensen en bedrij
ven en er wordt vaak een beroep gedaan op je improvisatiever
mogen. Dit alles tezamen maakt deze baan voor mij onvervang
baar."
Frank hecht veel waarde aan de after sales-functie die eveneens
tot zijn taak behoort. "Klantenonderhoud", noemt hij dat zelf.
"Het is belangrijk dat de grote, bedrijfsmatige klanten ons niet
alleen te zien krijgen op momenten dat zich een schadegeval
voordoet. Ook tussentijds moet je regelmatig je gezicht laten
zien; vragen of alles nog naar wens is. In principe doen we dat
minstens om de drie jaar. Nu moet ik daar zelf nog initiatieven
voor nemen. In de toekomst willen we dat meer gaan structure
ren.
Het is een logisch gevolg van ontwikkelingen die je overal om
je heen ziet. Mensen worden mondiger en kritischer. Vroeger
koos je voor een verzekeringsmaatschappij, omdat je ouders er
ook zaten. Tegenwoordig is dat al lang niet meer zo. Je moet
steeds opnieuw bewijzen dat je de beste bent. Dat doen we
door mensen te bezoeken, maar bijvoorbeeld ook ons kwartaal
magazine en de advertentiecampagne leveren daar een bijdra
ge aan. Je moet je actief profileren."
Daar waar Eddy's werkgebied zich beperkt tot de Zeeuwse pro
vinciegrens, neemt Frank ook een stuk van West-Brabant voor
zijn rekening. "Mijn standplaats is Goes, maar dankzij de
computerverbindingen kan ik, indien noodzakelijk, alle
zaken thuis regelen."
Kwaliteit staat bij de beide buitendienst-medewerkers
hoog in het vaandel. Goede voorlichting
over wat Verzekeringen ZLM te bieden
heeft. "Dat vraagt een behoorlijke in
spanning" vertelt Eddy Hoondert. "Door
alle maatschappelijke ontwikkelingen
moet je blijven studeren en lezen om
je vakkennis op peil te houden.
Doordat we een allround functie
hebben moet je overal vanaf we
ten. En niet zomaar een klein
beetje. Een gedegen advies
kun je alleen geven als je
de materie volledig be
heerst. Denk alleen maar
aan de Brede Herwaar
dering en de invloed
daarvan op koop
sompolissen."
7