DIGE BEGELEIDING OP PRIJS" P lzlm yerzeterfngsrt/et/ti/s Hoondert en Frank Waterman Service Klantenonderhoud Eddy inspecteert niet alleen. Hij adviseert klanten ook ten aan zien van verzekeringspakketten: "Steeds meer klanten willen hun totale pakket bij ons onderbrengen. Dat vraagt een zorgvul dige begeleiding. De meeste verzekeringen kun je niet van de ene op de andere dag opzeggen. Sommige hebben een loop tijd van tien jaar. In zo'n geval stoppen wij die datum in de computer en ondernemen actie op het moment dat het nodig is. De klant heeft daar geen omkijken meer naar." Ook Frank Waterman werkt al lange tijd bij Verzekeringen ZLM. Twaalf jaar om precies te zijn. Na acht jaar binnendienst verruilde hij zijn bureaustoel voor de autozetel. Hij heeft er nog steeds geen spijt van dat hij voor de buitendienst gekozen heeft. "Een veelzijdige baan", vertelt hij, "waarbij je in staat wordt gesteld om het begrip klantenbinding zelfstandig vorm te geven. Je krijgt te maken met allerlei soorten mensen en bedrij ven en er wordt vaak een beroep gedaan op je improvisatiever mogen. Dit alles tezamen maakt deze baan voor mij onvervang baar." Frank hecht veel waarde aan de after sales-functie die eveneens tot zijn taak behoort. "Klantenonderhoud", noemt hij dat zelf. "Het is belangrijk dat de grote, bedrijfsmatige klanten ons niet alleen te zien krijgen op momenten dat zich een schadegeval voordoet. Ook tussentijds moet je regelmatig je gezicht laten zien; vragen of alles nog naar wens is. In principe doen we dat minstens om de drie jaar. Nu moet ik daar zelf nog initiatieven voor nemen. In de toekomst willen we dat meer gaan structure ren. Het is een logisch gevolg van ontwikkelingen die je overal om je heen ziet. Mensen worden mondiger en kritischer. Vroeger koos je voor een verzekeringsmaatschappij, omdat je ouders er ook zaten. Tegenwoordig is dat al lang niet meer zo. Je moet steeds opnieuw bewijzen dat je de beste bent. Dat doen we door mensen te bezoeken, maar bijvoorbeeld ook ons kwartaal magazine en de advertentiecampagne leveren daar een bijdra ge aan. Je moet je actief profileren." Daar waar Eddy's werkgebied zich beperkt tot de Zeeuwse pro vinciegrens, neemt Frank ook een stuk van West-Brabant voor zijn rekening. "Mijn standplaats is Goes, maar dankzij de computerverbindingen kan ik, indien noodzakelijk, alle zaken thuis regelen." Kwaliteit staat bij de beide buitendienst-medewerkers hoog in het vaandel. Goede voorlichting over wat Verzekeringen ZLM te bieden heeft. "Dat vraagt een behoorlijke in spanning" vertelt Eddy Hoondert. "Door alle maatschappelijke ontwikkelingen moet je blijven studeren en lezen om je vakkennis op peil te houden. Doordat we een allround functie hebben moet je overal vanaf we ten. En niet zomaar een klein beetje. Een gedegen advies kun je alleen geven als je de materie volledig be heerst. Denk alleen maar aan de Brede Herwaar dering en de invloed daarvan op koop sompolissen." 7

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1993 | | pagina 23