Izlm yerzeter/ngsrtfeuws
Meer dan Hen procent onverzekerd op vakantie
Steunpunten
Als het KNMI gladheid voorspelt op de Zuidduitse wegen maken de chauffeurs van de ANWB Alarmcentrale overuren. (Foto: ANWB).
De data van de eerste twee gipsvluchten voor
het komende winterseizoen staan al sinds de
zomer vast. Ook is nu al bekend dat de
Alarmcentrale van de ANWB de komende maanden
voor ongeveer 600 gewonde wintersporters de
thuisreis zal verzorgen. Voor de heer G. van Weijen,
chef van de Alarmcentrale/ is de repatriëring tijdens
een winterseizoen inmiddels net zo alledaags als de
file voor de Van Brienenoordbrug. "Het wordt an
ders als er sprake is van lawines of van dodelijke
ongevallen", vertelt hij, want ook dat laatste is
mogelijk, al vergeten mensen dat gemakkelijk als
ze na een glühwein op de lange latten staan.
leder jaar verzorgt de Alarmcentrale van de ANWB de repa
triëring van zo'n 5.500 landgenoten. Dat kan met een speciale
gipsvlucht, maar ook met een ambulance of een gewone lijn-
vlucht. "In feite maken we het meest gebruik van reguliere
transportmogelijkheden. Wat dat betreft hebben we een goede
samenwerking met de KLM. Een gipsvlucht organiseren we pas
als we vervoerscapaciteit tekort hebben, maar ook dat is vaak
al ruim van tevoren bekend."
De Alarmcentrale telt zo'n 120 vaste medewerkers. In de zo
merperiode komen daar nog eens 60 parttime krachten bij. Het
grootste deel van het personeel werkt op het hoofdkantoor in
Den Haag. Verder heeft de centrale permanente steunpunten in
Spanje (2), Frankrijk, Griekenland, Zwitserland, Oostenrijk en
Hongarije. "Bijvoorbeeld in Innsbruck zitten vier vaste mensen",
vervolgt de heer Van Weijen. "Twee Nederlanders en twee lo
kale krachten. Bovendien zitten we in hetzelfde kantoor als on
ze Oostenrijkse zusterclub en ook dat biedt vele voordelen."
Ruwweg is het personeel van de centrale opgesplitst in twee on
derdelen: de primaire en de secundaire hulpverlening. De heer
Van Weijen: "De kern van de primaire hulpverlening wordt ge
vormd door de mensen aan de telefoon. Hier worden alle be
slissingen genomen ten aanzien van technische en medische
hulpverlening. De telefonisten staan daartoe in direct contact
met de betreffende specialisten. Zodra de slachtoffers op de
hoogte zijn gebracht van onze aanpak, komt de secundaire
hulpverlening op gang. Dit is de daadwerkelijke hulpverlening
waarbij we vaak een beroep doen op derden. Je kunt hierbij
denken aan luchtvaartmaatschappijen, ambulance-diensten, ta
kelwagens, trailers, enzovoorts. "Hiertoe heeft de Alarmcentrale
12