Izlm yerzeter/ngsrtfeuws Meer dan Hen procent onverzekerd op vakantie Steunpunten Als het KNMI gladheid voorspelt op de Zuidduitse wegen maken de chauffeurs van de ANWB Alarmcentrale overuren. (Foto: ANWB). De data van de eerste twee gipsvluchten voor het komende winterseizoen staan al sinds de zomer vast. Ook is nu al bekend dat de Alarmcentrale van de ANWB de komende maanden voor ongeveer 600 gewonde wintersporters de thuisreis zal verzorgen. Voor de heer G. van Weijen, chef van de Alarmcentrale/ is de repatriëring tijdens een winterseizoen inmiddels net zo alledaags als de file voor de Van Brienenoordbrug. "Het wordt an ders als er sprake is van lawines of van dodelijke ongevallen", vertelt hij, want ook dat laatste is mogelijk, al vergeten mensen dat gemakkelijk als ze na een glühwein op de lange latten staan. leder jaar verzorgt de Alarmcentrale van de ANWB de repa triëring van zo'n 5.500 landgenoten. Dat kan met een speciale gipsvlucht, maar ook met een ambulance of een gewone lijn- vlucht. "In feite maken we het meest gebruik van reguliere transportmogelijkheden. Wat dat betreft hebben we een goede samenwerking met de KLM. Een gipsvlucht organiseren we pas als we vervoerscapaciteit tekort hebben, maar ook dat is vaak al ruim van tevoren bekend." De Alarmcentrale telt zo'n 120 vaste medewerkers. In de zo merperiode komen daar nog eens 60 parttime krachten bij. Het grootste deel van het personeel werkt op het hoofdkantoor in Den Haag. Verder heeft de centrale permanente steunpunten in Spanje (2), Frankrijk, Griekenland, Zwitserland, Oostenrijk en Hongarije. "Bijvoorbeeld in Innsbruck zitten vier vaste mensen", vervolgt de heer Van Weijen. "Twee Nederlanders en twee lo kale krachten. Bovendien zitten we in hetzelfde kantoor als on ze Oostenrijkse zusterclub en ook dat biedt vele voordelen." Ruwweg is het personeel van de centrale opgesplitst in twee on derdelen: de primaire en de secundaire hulpverlening. De heer Van Weijen: "De kern van de primaire hulpverlening wordt ge vormd door de mensen aan de telefoon. Hier worden alle be slissingen genomen ten aanzien van technische en medische hulpverlening. De telefonisten staan daartoe in direct contact met de betreffende specialisten. Zodra de slachtoffers op de hoogte zijn gebracht van onze aanpak, komt de secundaire hulpverlening op gang. Dit is de daadwerkelijke hulpverlening waarbij we vaak een beroep doen op derden. Je kunt hierbij denken aan luchtvaartmaatschappijen, ambulance-diensten, ta kelwagens, trailers, enzovoorts. "Hiertoe heeft de Alarmcentrale 12

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1993 | | pagina 32