Na vijf jaar van uw schulden af?
Grijs kenteken verandert wanneer
en voor welke belastingen?
Nieuwe Ziektewet extra risico
U vroeg tijdens
het SEV-journaal,
■LU
Sociaal
Voorlichting £2Ü/
jfV I
2
Presentatie
SEV-journaal
Contract met VBAZ voorkomt rompslomp
Regeling voor vaste
braak definitief
Baukje
VRIJDAG 10 DECEMBER 1993
Op 28 december 1992 is aan de
Tweede Kamer het wetsvoorstel
Wijziging van de Faillissementswet
in verband met sanering van schul
den van natuurlijke personen aange
boden. Binnen niet al te lange
termijn zou dit wetsvoorstel kracht
van wet worden. Nu zult u zich af
vragen: is dit voor ons van belang?
Kern van het voorstel is dat natuur
lijke personen die zich in financiële
moeilijkheden bevinden en een
enorme schuldenlast hebben, na
verloop van tijd van hun schulden af
zijn, en niet hun hele leven lang ach
tervolgd worden door crediteuren.
Meestal is er een toestand dat er
geen mogelijkheden zijn tot terug
betaling. Vaak ontstaat er strijd tus
sen crediteuren. Voor zowel
crediteuren als betrokken persoon
een onzekere periode Vandaar het
wetsvoorstel dan wat duidelijkheid
probeert te scheppen.
Voor wie?
Uitsluitend de schuldenaar, natuur
lijk persoon, zelf kan een verzoek in
dienen om van de saneringsregeling
gebruik te mogen maken. Denk bij
voorbeeld aan een particulier/consu
ment. De regeling is ook van
toepassing op natuurlijke personen
die schulden hebben uit hoofde van
de uitoefening van een bedrijf, denk
aan personen die een eenmanszaak
voeren. De firma en maatschap
kunnen van deze regeling geen ge
bruik maken. De maatschap komt in
de land- en tuinbouw hoegenaamd
veel voor. Mijns inziens moet ervoor
worden gepleit dat ook de maat
schap eronder kan vallen.
Een voorwaarde aan deelname aan
de regeling is wel dat het bedrijf
gestaakt moet worden. Doorgaan
met minder schulden is niet mo
gelijk.
Wat behelst het voorstel nu
precies?
Wanneer u in een zodanige toestand
verkeert dat u niet meer aan uw
schulden kunt voldoen moet u bij de
rechter een verzoek indienen om
van de saneringsregeling gebruik te
mogen maken. Daarbij wordt een
bewindvoerder aangesteld. U kunt
met een voorstel komen tot een ak
koord. Als de meerderheid van de
schuldeisers die de meerderheid in
geld vertegenwoordigen akkoord
gaan, dan kan de rechtbank het ak
koord bekrachtigen en is de zaak
rond. U kunt zelfs een zodanig ak
koord voorstellen dat het bedrijf
wordt voortgezet.
Als de AID op bezoek komt, ben ik
dan verplicht om ze mijn computer
in te laten kijken
Antwoord:
Opsporingsambtenaren kunnen te
allen tijde inzage vorderen van alle
bescheiden, waarvan naar hun re
delijk onderdeel inzage voor de ver
vulling van hun taak nodig is. Het is
zeer de vraag of computerbestan
den hieronder vallen. Als deze zaak
aan de hoogste rechter (Hoge Raad)
wordt voorgelegd zal deze hoogst
waarschijnlijk aan de AID toestem
ming geven om de computer in te
zien. Zeer zeker geldt dit voor flop
py's. Of het inzien van de gegevens
op de harde schijf mogelijk is, is
minder zeker. Gezien de onduidelijk
heid op dit punt moet u zich, ons in
ziens, kritisch opstellen.
Welke referentiejaren gelden voor
ooien. Bij het van kracht worden van
de verplaatsingswet bij het aanko
pen van schapenmestrechten?
Afdeling Woudrichem/Almkerk
Maandag 13 december 1993
Cultureel Stichting Centrum, Vis-
sendijk 1 te Woudrichem
Aanvang 20.00 uur
Kring Oost Zuid-Beveland
Woensdag 15 december 1993
"Ons Dorpshuis", Berghoekstraat 3
te Kruiningen
Aanvang 20.00 uur
Afdelingen Stavenisse, Sint Maar
tensdijk, Scherpenisse, Poortvliet
Woensdag 15 december 1993
Dorpshuis "Holland Huis", L. Deur-
loostraat 28 te Scherpenisse
Aanvang 19.30 uur
Afdelingen Nieuwerkerk, Ouwer-
kerk, Bruinisse/Oosterland
Donderdag 16 december 1993
Café-Rest. "Neffen D'eulen", Markt
3 te Oosterland
Aanvang 19.30 uur
Afdeling Walcheren Zuid Oost
Maandag 20 december 1993
"De Schakel", Bachtensteene 14 te
Middelburg
Aanvang 19.30 uur
Ook kan het zo zijn dat de crediteu
ren niet akkoord gaan. Dan wordt
het saneringsplan dat u te zamen
met een bewindvoerder heeft opge
zet behandeld. Als de rechter het
plan goedkeurt is de zaak rond. Toe
stemming van de crediteuren is niet
nodig. De rechter kan alle bepalin
gen die hem redelijk en billijk voor
komen goedkeuren én eventueel
nog toevoegen. De looptijd van het
plan is maximaal vijf jaar. Na vijf jaar
bent u van uw schulden af. Uiter
aard kijkt de rechter of alle mogelijk
heden tot terugbetaling zijn benut.
Hypotheekhouders vallen trouwens
buiten de regeling! Wel vallen ze er
onder voor zover hun vordering niet
door hypotheek is gedekt.
De bewindvoerder hoeft geen advo
caat te zijn, maar kan bijvoorbeeld
uw SEV'er zijn.
Tot slot
Het betreft hier nog een voorstel.
Het lijkt me echter een redelijk alter
natief voor een faillissement of sur
séance van betaling. Mijns inziens
zou het ook voor leden van een
maatschap moeten gelden.
J.L. Mieras
Per 1 januari krijgen de onderne
mers in de landbouw met werkne
mers er een arbeidsrisico bij. Door
de invoering van de Ziektewet nieu
we stijl komt in ieder geval één
week arbeidsongeschiktheid voor
rekening van de werkgever.
Ondernemers kunnen zich wat hun-
zelf betreft verzekeren tegen ar
beidsongeschiktheid door middel
van de reductieregeling van de
Agrarische Bedrijfsverzorging. Tegen
een lage bijdrage zijn zij het eerste
jaar verzekerd van hulp bij ziekte en
arbeidsongeschiktheid voor een
laag tarief. De reductieregeling biedt
de hoogste dekking voor het laagste
tarief op het gebied van AOV.
Ter bevordering van het vrouwenlid
maatschap bij de bedrijfsverzor-
gingsdiensten is vanuit het O.- en
S.-fonds een subsidieregeling ge-
Op 1 december jl. is de definitieve
tekst in de Staatscourant gepubli
ceerd van de wijziging Beschikking
steunverlening producenten akker
bouwgewassen (MacSharry). Deze
beschikking houdt o.a. een regeling
in voor meerjarige braak (minimaal
vijf jaar). De precieze wijzigingen
komen aan de orde in het SEV-
artikel van P.J.E. Mangnus in de
ZLM-krant van volgende week.
J.L. Mieras
troffen. Vrouwen die in 1994 lid
worden van de bedrijfsverzorging
krijgen maximaal f 200 reductie.
VBAZ
Via een contract met de Agrarische
Bedrijfsverzorging kunt u als agra
risch ondernemer arbeidsrisico's en
rompslomp uitsluiten. U heeft dan
geen problemen meer met ziekteri
sico's, malus, arbeidsvoorwaarden,
CAO, ontslagprocedures, bedrijfs
vereniging en loon- en personeels
administratie.
Voor meer informatie kunt u terecht
bij de VBAZ, Cereshof 4, 4463 XH
Goes, tel. 01100-33666.
St. Philipsland
Het voorbereidingsbesluit voor de
herziening van het bestem
mingsplan Buitengebied ligt vanaf 3
december voor een ieder op het ge
meentehuis ter inzage.
Veere
Voor (onder meer) de agrarische ge
bieden binnen de gemeente Veere
wordt een bestemmingsplan voor
bereid. Het betreffende besluit plus
bijgehorende tekeningen ligt voor
een ieder in het gemeentehuis ter
inzage.
Antwoord:
Latent mestquotum kan onder de
nieuwe verplaatsingswet niet ver
kocht worden. Van latent mestquo
tum is enkel sprake bij varkens-,
rundvee-, kalkoenen- en kippemest.
Dus referentiejaren zijn bij schapen
mestquotum niet van belang en
kunt u dit quotum zo verplaatsen
met inachtneming van 25% korting,
behoudens uitzonderingen.
Is er een prijslijst van boetes, als ik
bepaalde overtredingen maak, bijv.
als ik geen logboek bijhoud? Hoe
hoog is dan die boete?
Antwoord:
De hoogste boete die opgelegd kan
worden is f 10.000,-. Uiteraard zul
len de tarieven die AID hanteert bij
het opmaken van een procesverbaal
lager liggen. Men zal u een boete
opleggen van f 750,-.
Kunnen strafrechtelijke zaken verja
ren en wat zijn dan de termijnen?
Antwoord:
Ja, het recht tot strafvordering ver
valt door verjaring ingeval van een
overtreding is dat 2 jaar en ingeval
van misdrijven is dit 6 tot 18, afhan
kelijk van de zwaarte van het
misdrijf.
Kan ik bij een ruilverkaveling bij het
aanvaarden van een perceel een
schone-grondverk/aring eisen?
Antwoord:
Neen, de wet biedt niet de mogelijk
heden om dit van de vorige eigenaar
of landinrichtingsdienst te vragen.
Als u een schone-grondverklaring
wilt zult u deze zelf moeten betalen.
Wel kunt u schone grond eisen.
Moet vaste mest per augustus 1994
op een vaste plaat worden op
geslagen?
Antwoord:
Dit hangt van het type bedrijf af.
Voor een melkrundveebedrijf dat
onder de AMvB-
melkrundveehouderijen valt, moet
vaste mest vóór 1 augustus 1994
op een mestdichte mestplaat wor
den opgeslagen. Het vocht moet
apart worden gehouden.
Mag een combinatie van vaste
braak en roulerende braak bij
MacSharry?
Antwoord:
Neen, op één bedrijf is dit niet mo
gelijk.
Op 24 juni 1993 heeft de Staatsse
cretaris van Financiën Van Amels-
foort een wetsvoorstel bij de
Tweede Kamer aanhangig gemaakt,
betreffende het regime van het grij
ze kenteken. Het begrip "grijs ken
teken" staat voor wat belasting
technisch een bestelauto is
en onderscheidt zich in die zin van
een personenauto. Het fiscale be
lang van een grijs kenteken zal velen
bekend zijn. Op grond van de Wet
Belasting van personenauto's en
motorrijwielen (BPM), tot 1992 de
Wet Bijzondere Verbruiksbelasting
Personenauto's, is BPM verschul
digd bij de registratie van personen
auto's en motorrijwielen in het
Nederlandse kentekenregister, of bij
de eerste ingebruikname door inge
zetenen van Nederland in Nederland.
Belstelauto's blijven buiten de hef
fing. Voor de jaarlijks verschuldigde
Motorrijtuigenbelasting geldt een
hoog tarief voor personenauto's.
De rechtvaardigingsgedachte van
het niet c.q. minder belasten van de
bestelauto ten opzichte van de per
sonenauto is de volgende. Een
bestelauto dient een zakelijk doel
(produktief gebruik), in tegenstelling
tot de personenauto welke voor par-
tikulier en consumptief gebruik
bestemd is. Onze Staatssecretaris
ervaart het als uitermate onbevredi
gend dat de huidige wettelijke afba
kening tot oneigenlijke gebruik van
aanzienlijke omvang heeft geleid,
oftewel partikulier en consumptief
gebruik van auto's met een grijs
kenteken.
Aanscherping
Met ingang van 1 januari 1994 zal,
als het wetsvoorstel door de Eerste
Kamer komt, voor de BPM een aan
scherping plaatsvinden van de nor
men waaraan de laadruimte van de
bestelauto moet voldoen. Heel in
het kort (en derhalve niet volledig)
houden de nieuwe normen in, dat
hatchbacks en stationwagons, spa
ce wagons waarvan de laadruimte
niet is geblindeerd (tenzij de laad
ruimte verhoogd is) en auto's met
een dubbele cabine die niet aan
stringente voorwaarden voldoen, in
de belastingheffing van BPM be
trokken worden. Over deze auto's is
BPM verschuldigd indien de eer
ste tenaamstelling of eerste inge
bruikname in Nederland plaatsvindt
op of na 1 januari 1994. De huidige
bezitters van een auto met een grijs
kenteken behoeven dus per 1 janua
ri 1994 geen aktie te ondernemen;
voor hen verandert er nog niets.
Het wetsvoorstel behelst nog meer.
De nieuwe vereisten gaan ook voor
de Motorrijtuigen-, Inkomsten-,
Loon-, Omzet- en Vennootschapsbe
lasting een rol spelen bij het vast
stellen van de hoogte van het
belastingbedrag, en wel met ingang
van 1 januari 1995. Over personen
auto's in de zin van de Wet BPM is
dus met ingang van deze datum
Motorrijtuigenbelasting verschul
digd naar het personenautotarief,
ondanks het feit dat dezelfde auto
tot en met 31 december 1994 niet
als personenauto voor de Motorrij
tuigenbelasting werd aangemerkt.
Alleen voor houders van motorrijtui
gen die hun motorrijtuigenbelasting
per kwartaal afdragen, vindt het
nieuwe regime pas toepassing met
ingang van het eerste tijdvak dat
aanvangt na 31 december 1994
(een voordeel derhalve van maxi
maal 2,5 maanden).
Indien aan een werknemer een per
sonenauto ter beschikking wordt
gesteld, vindt voor de Inkomstenbe
lasting een bijtelling plaats van 20%
(in bepaalde situaties zelfs
24%).Ook voor deze personen heeft
de wetswijziging in de toekomst ge
volgen. Betreft het hier namelijk een
grijs gekentekende auto, dan is deze
bijtelling, onder voorwaarden, niet
van toepassing tot en met het be
lastingjaar 1994. Met ingang van
1995 geldt het forfait wel, met dien-
verstande dat over deze auto geen
BPM verschuldigd was, zodat de ca-
taloguswaarde waarover de bijtel
ling berekend wordt, lager is dan bij
een zelfde auto die is aangeschaft
na 1 januari 1995. Uniformiteit
heeft zo zijn prijs!
Controle
Tenslotte schuilt er nog een addertje
onder het gras. Indien bij controle
blijkt dat één of meer personen ver
voerd worden in de laadruimte van
een bestelauto, die overigens aan al
le voorwaarden van de vrijstelling
van BPM voldoet, is alsnog BPM
verschuldigd. Per amendement is
als alternatief aangedragen dat in
dergelijke situaties een administra
tieve boete opgelegd moet worden
van f 1.000,- in plaats van BPM na
te heffen. Het is hopen dat met de
ze boete volstaan wordt. De Staats
secretaris heeft het begrip
personenauto fiscaal willen unifor
meren. Als hij met deze maatrege
len een situatie creëert waarbij wel
BPM verschuldigd is maar voor de
overige belasting geen sprake is van
een personenauto, komt dit het uni
forme karakter zeker niet ten goede.
Drs. J.P. Otto
Accountantsunie ZLM
Vestiging Goes
CSM neemt de helft van de aande
len van Baukje (netto jaaromzet 28
miljoen) over. In de toekomst zal
CSM tweederde van de Baukje-
aandelen gaan voeren.
Baukje produceert en verkoopt een
breed assortiment bakprodukten
voor de consument.